Waarom is een CRM systeem handig?

Een CRM systeem biedt heel veel voordelen waaronder relatiebeheer dat tot in de puntjes verzorgd is. Er raakt geen correspondentie meer kwijt, offertes zijn razendsnel terug te vinden, email wordt gekoppeld aan de juiste relatie en verkoopcijfers zijn snel inzichtelijk.

waarom is crm handig

Dat zijn maar een paar voorbeelden waarin een goed CRM systeem uitblinkt. Alles wordt verzameld rondom de relatie, van correspondentie tot Excel spreadsheets of Powerpoint presentaties. En, niet geheel onbelangrijk, het is eenvoudig terug te vinden.

Een praktisch voorbeeld

De kracht van een crm systeem komt ook in noodsituaties naar voren als bijvoorbeeld de topverkoper van een bedrijf besluit om een andere werkkring op te zoeken. De kans is altijd aanwezig dat er klanten meegenomen worden bij de overstap naar misschien wel de directe concurrent.

Zonder een goed CRM systeem zit alle informatie over de  klanten die hij heeft beheerd in zijn hoofd of in documenten en spreadsheets die hij op zijn eigen laptop bewaard heeft.

Zo’n overstap vraagt om een snelle reactie maar als niet echt bekend is wie de klanten zijn, wat de omzet is en  wie de contactpersonen zijn dan wordt het een hele zoektocht. Ondertussen worden klanten bewerkt om de overstap naar de concurrent te maken. Tijd is hier een belangrijke factor.

Als het meezit heeft de topverkoper alles keurig bijgehouden in het CRM systeem waardoor zijn of haar afspraken eenvoudig over te zetten zijn naar de nieuwe accountmanager. De klanten waar de overgang betrekking op heeft kunnen op de hoogte gesteld worden, een mooi contactmoment om een update over de klant te krijgen.

Snel reageren

In het slechtste geval is de topverkoper al langer bezig met zijn overgang en heeft hij bewust klantinformatie achtergehouden.  Dan kan er nog steeds adequaat gereageerd worden met de beschikbare informatie in het crm systeem.

Alle klanten zijn bekend en er kan snel een overzicht gemaakt worden met openstaande offertes en aanbiedingen. Een email sturen naar alle klanten en relaties waarin staat dat de verkoper een andere werkkring heeft gevonden is snel en eenvoudig op te stellen en te versturen. In die email kan tegelijkertijd de nieuwe accountmanager voorgesteld worden tot wie de klanten zich kunnen wenden als ze vragen hebben.

Met de belangrijkste klanten, die openstaande offertes hebben, kan telefonisch contact opgenomen worden om aan te geven dat er een nieuwe accountmanager is. Die bellijst is eenvoudig uit het crm systeem te halen.

Lopende projecten kunnen snel overgezet worden naar andere verkopers via het systeem. Met zoiets als de Aandachtsmonitor kan bekeken worden of de contactmomenten opgevoerd moeten worden. Er is duidelijk te zien hoeveel aandacht de klacht heeft gekregen.

Snel over informatie kunnen beschikken is belangrijk. Met de monitoring tools  in het crm systeem kan regelmatig bekeken worden of belangrijke klanten onverwacht gedrag vertonen dat kan wijzen op een overgang.

Een up-to-date crm systeem is zijn aankoopprijs in goud waard in dit soort situaties en dan is er alleen nog maar een noodgeval beschreven. Als de informatie over klanten en relaties goed wordt bijgehouden dan kan er snel en adequaat gereageerd worden, ook gewoon in de dagelijkse zakelijke bezigheden.

Tags: ,

Deze site maakt gebruik van cookies voor analytische doeleinden. Door op akkoord te klikken gaat u akkoord met de plaatsing en gebruik van cookies.
Klikt u niet op akkoord, dan worden de cookies gedurende uw bezoek aan deze website geblokkeerd. Meer over ons privacybeleid vindt u hier.