Goede leads, voeding voor het CRM systeem

door | nov 11, 2019 | CRM

Een CRM-systeem helpt je om de gegevens van je klanten te beheren en ondersteunt de verkoop. Om het systeem ten volle te kunnen benutten, heb je leads nodig. Maar hoe vind je goed gekwalificeerde leads?

Wat is een lead?

Een lead, oftewel een prospect, is een bedrijf of persoon die via een commercieel contact interesse heeft in een product of dienst. Dit contact kan op verschillende manieren tot stand komen. Belangrijk is wel dat een prospect zijn contactgegevens achterlaat. Zonder contactgegevens kan er immers geen interactie tussen verkoopmedewerkers en de lead plaatsvinden en is verdere opvolging niet mogelijk. Deze opvolging is nodig om de lead in een nieuwe klant om te buigen.

Goede leads, voeding voor het CRM systeem

Leadgeneratie

Zowel online als offline zijn er verschillende mogelijkheden om gekwalificeerd een lead te genereren. We zetten een aantal mogelijkheden op een rijtje.

Online

Op een website zijn er tal van contactmomenten die je kunt benutten om gekwalificeerd een lead te genereren. Een inschrijving voor de nieuwsbrief of een gratis proefperiode en de aanvraag voor een offerte, zijn enkele klassiekers maar er zijn nog veel meer mogelijkheden. Via het gebruik van een livechat op je website kun je prospects overtuigen hun gegevens door te geven. En door handige informatie aan te bieden, trek je de juiste doelgroep aan. Als je dan waardevolle informatie verstrekt in de vorm van bijvoorbeeld een whitepaper, cursus via de mail of een handige tool, zijn deze mensen zeker bereid om hun contactgegevens achter te laten. Als je voor deze methode kiest, is een goede contentstrategie de sleutel tot succes.

Offline

Er zijn verschillende mogelijkheden om je prospects buiten het internet om te contacteren. Dit kan via de post of per telefoon maar nog dankbaarder zijn events, congressen en beurzen. Daar creƫer je daadwerkelijk contact met prospects en krijgen zij de kans om een indruk van je bedrijf op te doen, zonder dat er een scherm tussen zit. Ook netwerken, zoals ondernemersbijeenkomsten of business clubs, is een belangrijke tool om leads te genereren. Er is altijd wel iemand in jouw netwerk die een toekomstige klant naar jou kan doorverwijzen.

Het CRM systeem van Archie kent nog een manier om gekwalificeerde leads te genereren. De koppeling met de business databank van Company.Info stelt je in staat om goede prospectprofielen te generen op basis van jouw eigen klantgegevens, waardoor je een goed beeld krijgt van de relaties die bij jou passen.

Het juiste kanaal kiezen

Genoemde offline mogelijkheden vereisen meer budget en mankracht dan de online mogelijkheden, die vaak geautomatiseerd kunnen worden. Toch is het een goed idee om hier niet op te besparen. De twee kanten van de marketingmedaille versterken elkaar namelijk en kunnen niet zonder elkaar bestaan.