• Oplossingen
    • Alle Oplossingen
    • CRM MKB
    • CRM Gemeenten
    • CRM Non-Profit
    • Archie CRM Mobiel
  • Archie CRM koppelingen
    • Alle Koppelingen
    • API
    • Back Office
    • Company.info
    • E-facturatie (UBL)
    • Exact Globe Next
    • Mailchimp
    • Microsoft Office
    • Postcode controle
    • Spotler
    • VoIP
  • Services
    • Services Pagina
    • Implementatie
    • Coaching op maat
    • Archie Academy
  • Onze klanten
    • Klanten Pagina
    • Klantverhalen
    • Klanten
  • CRM Nieuws
  • Over ons
  • Contact

Bel ons

+31 (0) 299 411 800


Mail ons

archie@archie.nl

  • Klantsupport
    • Status Archie cloud
    • Hulp op afstand
    • Downloads
    • Technische specs
  • CRM Nieuws en Blog
  • Kennis
    • Whitepapers en brochures
  • Archie updates
  • Nederlands
    • English (Engels)
  • Oplossingen
    • CRM MKB
    • CRM Gemeenten
    • CRM Non-Profit
    • Archie CRM Mobiel
  • Archie CRM koppelingen
    • Microsoft Office
    • Leadinfo
    • Mailchimp
    • Spotler
    • Company.info
    • VoIP
    • E-facturatie (UBL)
    • API
    • Exact Globe Next
    • ERP
  • Services
    • Implementatie
    • Coaching op maat
    • Archie Academy
  • Onze klanten
    • Klantverhalen
    • Klanten
  • Over ons
  • Contact
Persoonlijk Adviesgesprek

Klantdata verzamelen in 4 stappen

door Mirjam Hulsebos | sep 16, 2021 | CRM, Marketing | 0 Reacties

Klantdata verzamelen

Creëer een CRM fundament voor Account Based Marketing

Marketing en sales veranderen. In de b2c is die beweging al veel langer gaande, in de b2b komt de beweging naar Account Based Marketing (ABM) nu pas op. Deze marketing- en salestechniek richt zich op het optimaal ondersteunen van de buyers journey. Je stemt de communicatie af op het specifieke bedrijf, op de specifieke persoon binnen de DMU en op het specifieke moment. Je moet dus klantdata verzamelen en communiceren op maat.

 

CRM is de kurk waar ABM op drijft, de spil in je systeemlandschap.

 

Klantdata verzamelen in 4 stappen

Om op maat te communiceren, moet je weten wat je prospects en klanten bezighoudt. Die informatie verzamel je in je CRM-systeem. In vier stappen leg je een goed fundament voor ABM.

 

1. Beoordeel de klantdata in je CRM-bestand

Breng onderscheid aan tussen oude contacten, actieve klanten en prospects. Beoordeel vervolgens in welke clusters of doelgroepen die bedrijven thuishoren. Doe onderzoek of de bedrijven wellicht onderdeel uitmaken van een concern, zodat je ook zuster- of dochterbedrijven kunt targetten. En check uiteraard de datakwaliteit: is de data compleet en up-to-date?

2. Verrijk je database met nieuwe prospects

Afhankelijk van jouw branche en doelgroepen verrijk je je database op verschillende manieren. Je kunt bedrijfsdata extern inkopen. Je kunt aanwezig zijn op evenementen. Maar je kunt ook digitaal in contact komen met prospects. Bijvoorbeeld via LinkedIn en je eigen website. Verleidt websitebezoekers om hun gegevens achter te laten, denk aan het downloaden van een whitepaper of het inschrijven voor een nieuwsbrief of webinar.

3. Vul klantdata aan met gegevens die iets zeggen over de behoeften

Wie relevant wil communiceren met klanten en prospects moet weten: tegen welke uitdagingen loopt dit bedrijf aan? Probeer te achterhalen en vast te leggen:

  • Hoe zijn bezoekers op jouw website terecht gekomen?
  • Welk zoekwoord hebben ze gebruikt op Google of op welke banner hebben ze geklikt?
  • Welke pagina’s bekijkt een specifieke bezoeker?
  • Welke nieuwsbriefartikelen, blogs of whitepapers heeft deze prospect gelezen?

Er bestaat tooling die je hiervoor kunt inzetten. De antwoorden op deze vragen vertellen je iets over de specifieke uitdagingen dit bedrijf tegenaan loopt.

4. Verrijk de bedrijfsdata met informatie over de DMU-leden

Hoe complexer en/of duurder het product, hoe meer mensen mogen meebeslissen over de aanschaf ervan. Ieder DMU-lid heeft andere interesses. Een gebruiker is vooral geïnteresseerd in de functionele waarde van het product of de dienst; een inkoper let op de waarde in relatie tot de kosten; de financiële man of vrouw let naast prijs ook op aspecten als CAPEX en OPEX: vereist het product of de dienst een grote eenmalige investering of is er een ander financieringsmodel mogelijk zoals leasing of ‘as a service’? Zij zijn vanuit hun andere interesses dus allemaal geïnteresseerd in andere informatie.

Klantdata en Account Based Marketing

CRM voor klantbeeld, marketing automation voor de uitvoering

CRM is de kurk waar ABM op drijft, de spil in je systeemlandschap. Met een marketing automation systeem richt je vervolgens de contenttrajecten in die je prospects wilt laten doorlopen. Met deze software zet je marketingprogramma’s op en hou je bij welke content een specifiek lid van de DMU heeft gelezen, welke webinars hij of zij heeft bijgewoond et cetera. CRM en marketing automation moeten uiteraard gekoppeld zijn, zodat beide systemen naadloos samenwerken. Daarnaast wil je ook klantdata van derde partijen makkelijk kunnen ontsluiten. Denk bijvoorbeeld aan een koppeling met LinkedIn Ads en Google Ads, zodat je geautomatiseerd LinkedIn of Google campagnes kunt opzetten. Of aan een API naar leveranciers van data, zoals Company.info of de KvK, om de klantdata in je CRM-systeem automatisch te valideren en verrijken. Zo ontstaat dus een breed systeemlandschap van applicaties die onderling nauw samenwerken.

Meer weten Account Based Marketing?

In een volgende blog gaan we dieper in op hoe je met ABM op een nieuwe manier invulling geeft aan de aloude AIDA. Wil je nu alvast meer weten? Download dan hier de whitepaper Account Based Marketing: hoe pak je het aan en wat levert het op?

Download whitepaper
  • Print
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter
  • WhatsApp
  • Skype

Trackbacks/Pingbacks

  1. Maak van marketing en sales de ultieme leadmachine met Account Based Marketing - Archie CRM - […] meer je weet over je prospects en klanten, hoe gerichter je hen kunt benaderen. Doel is daarom een 360…

Geef een reactie Reactie annuleren

Contact

Algemene vragen
T +31 (0) 299 – 411 800
E-mail: archie@archie.nl

Technische vragen
T +31 (0) 299 – 411 811
E-mail: support@archie.nl

Ambachtsweg 13,
1474 HV Oosthuizen

Product

Archie mobile app
Waarom Archie?
Aanvraag klant nieuwsmail
Persoonlijk gesprek
Archie en CRM nieuws
Integratie
Wat is CRM?

Archie Europe

Over ons
GDPR – AVG
Onze klanten
Trainingen
Veelgestelde vragen

Extra

Sitemap
Algemene voorwaarden
Privacy
Disclaimer
Beveiliging Cloud
Certificaat Pen- en Hackstest

Logo van Archie

Volg ons

  • Volgen
  • Volgen
  • Volgen

© Copyright | Archie Europe BV 2021

Met deze cookies kunnen we uitgebreider terugkerend websitebezoek meten. Je hebt de mogelijkheid om de cookies aan en uit te schakelen. Klik op Accepteren om alle cookies te accepteren.
Cookie settingsACCEPTEREN
Beheer toestemmingen

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN
 

Reacties laden....