CRM en relatiebeheer

door | okt 18, 2011 | CRM

Via onze website of de afdeling verkoop komt om de zoveel tijd de vraag binnen wat nu precies het verschil is tussen relatiebeheer en CRM.  Eigenlijk niet zoveel, relatiebeheer wordt vaak gezien als de Nederlandse term voor CRM, Customer Relationship Management. CRM is een strategie dat bedrijf breed gedragen moet worden. De software is een tool om tot een goede CRM beleving te komen, het is relatiebeheer in de meest uitgebreide vorm. Daartegenover staat een digitale Rolodex waarin alle adressen en contactinformatie van relaties staat, de meest basale vorm van relatiebeheer.

CRM

Je kan Outlook of een ander programma gebruiken om de gegevens in op te slaan en met een beetje geluk kan je het adres exporteren naar Word waar je dan een brief kan typen.  Daarna houdt het wel een beetje op. De brief moet je als document opslaan in een mapje op je harde schijf met de naam van de klant. Voordat je het weet heb je een onoverzichtelijk geheel aan brieven, emails en andere belangrijke documenten over je harde schijf zwerven. Meestal in verschillende versies zodat het lastig is om het juiste document te vinden.

CRM en relatiebeheer

Dit is één van de dingen waar CRM, oftewel het uitgebreide relatiebeheer, om de hoek komt kijken. Alles wat met de relatie te maken heeft keurig bij elkaar opgeslagen en eenvoudig weer terug te vinden. Of het nu om telefoonnotities gaat, de offerte die een half jaar geleden verstuurd is of de Powerpoint presentatie die als laatste bij een verkoop demo is gebruikt.

Groei informatie

Met het opslaan van informatie ben je er overigens niet. De hoeveelheid informatie groeit exponentieel, neem bijvoorbeeld alleen al de email. Een belangrijk onderdeel van CRM is de mogelijkheid om de informatie ook weer te ontsluiten via analyses, selecties of een uitgebreide zoekmachine die de zoekopdracht weet om te zetten in relevante informatie.