6 manieren waarop MKB-bedrijven Archie CRM inzetten voor groei
Voor veel MKB-bedrijven is klantrelatiebeheer (CRM) niet meer weg te denken. Waar Excel en losse notities vroeger voldoende leken, is overzicht, structuur en slimme automatisering nu de standaard. Een goed CRM-systeem, zoals Archie CRM, helpt je niet alleen om klantgegevens centraal op te slaan, maar ook om groei te versnellen.
We zetten 6 manieren op een rij waarop klanten van Archie de software gebruiken als katalysator voor groei.
Effectief netwerken en opvolgen
Relaties zijn de motor van elk bedrijf. Groei start dus al bij het eerste contact. Dat moet goed zijn en een fundament leggen voor de toekomstige relatie.
Of het nu gaat om een kennismaking tijdens een beurs, een gesprek bij een netwerkborrel of een binnenkomende lead via de website: de opvolging is cruciaal.
In Archie CRM leg je alle relaties, interacties en bijbehorende documenten eenvoudig (vaak ook automatisch) vast zodat je relaties snel van de juiste informatie kunt voorzien. Bovendien voorkom je dat waardevolle contacten verloren gaan of dubbel worden benaderd. Zo maak je een goede en betrouwbare indruk bij nieuwe én bestaande relaties.
Stel je voor: een accountmanager uit de groothandel ontmoet een nieuwe contactpersoon op een vakbeurs. Hij voegt direct zijn notities toe in Archie door het via Archie CRM Mobile in te spreken. Een collega op kantoor ziet dit en ontdekt dat een andere persoon van dezelfde organisatie een offerte heeft aangevraagd. Samen werken ze direct een gerichte opvolging op maat uit voor beide contacten die naadloos aansluit op de eerdere interacties.
Het gevolg: beide contactpersonen van de potentiële klant hebben een goed gevoel bij de organisatie waarvan de mensen zo goed geïnformeerd zijn en kort op de bal zitten.
2. Inzicht in best presterende middelen
Veel MKB-bedrijven zetten verschillende marketingkanalen in, zoals social media, advertenties, nieuwsbrieven en events. Maar welk kanaal levert nu écht de beste klanten op?
Met CRM kun je precies bijhouden waar leads vandaan komen, hoe zij zich gedragen en welke kanalen het meest opleveren. Deze inzichten worden nog scherper als je Archie CRM koppelt aan marketingtools zoals Active Campaign of Spotler Mail+. Je brengt hiermee eenvoudig data samen van marketing, sales en accountmanagement.
Je ziet niet alleen wat er binnenkomt maar ook welke kansen leiden tot verkoopkansen en orders. Dat geeft een goed beeld van welke campagnes en marketingkanalen het beste resultaat opleveren. Daarmee heb je een goed fundament in handen voor het bepalen van budgetten en strategieën voor de volgende periode.
Archie CRM & Spotler Mail+
De integratie tussen Spotler Mail+ en Archie CRM maakt het mogelijk dat je automatisch data kunt aanpassen in CRM. Je maakt lijsten aan in Archie CRM en verstuurt vervolgens professionele email campagnes via Spotler Mail+. De respons op deze mailings wordt automatisch weer verwerkt in Archie CRM.
Klik hier voor meer handige Archie CRM integraties
3. Een sterker verkoopproces
Archie CRM biedt structuur aan in de salesfunnel. Zo kunnen klanten en leads worden voorzien van tags waarmee je kenmerken toekent aan relaties. Denk aan sub-branches, interessegebieden, type producten/diensten, huidige leveranciers of op welk bedrijventerrein ze gevestigd zijn. Deze tags helpen jou en jouw collega’s bij het bepalen van een sales-aanpak.
Een praktijkvoorbeeld: een zakelijke dienstverlener heeft een speciale actiepagina ingericht met een formulier voor de doelgroep groothandels. Wanneer een bedrijf via deze pagina een aanvraag indient, voegt Archie CRM automatisch de tag <aanvraag-via-website> toe.
Dankzij deze tag kan de verkoper direct zien dat het om een aanvraag via de actiepagina gaat, waardoor hij de klant op de meest relevante manier kan benaderen. Bovendien krijgt de verkoper één oogopslag inzicht als iemand anders uit dezelfde organisatie eerder telefonisch contact heeft gezocht. Zo kan hij gesprekken afstemmen en de juiste follow-up plannen.
Tags
De tag-functie is zeer geliefd bij Archie CRM-gebruikers. Ze maken het mogelijk om relaties te voorzien van een extra kenmerk waar ook op te filteren is. Dat maakt het eenvoudig om klanten te differentiëren: wie reageert via de speciale pagina van de website, kan bijvoorbeeld worden uitgenodigd voor een speciale acties of exclusieve events. Dit bespaart tijd, voorkomt dubbel werk en zorgt voor een persoonlijke aanpak.
4. Transparantie en samenwerking
Binnen het MKB zijn korte lijnen vaak een kracht, maar informatie raakt ook snel versnipperd. Met Archie CRM deel je klantinformatie, notities, documenten en de voortgang van salestrajecten eenvoudig met collega’s.
Bij MKB-bedrijven wordt Archie vaak ingezet om interne samenwerking te verbeteren.
Jelle Poppe, Salemanager bij kaasproducent Grozette geeft een treffend voorbeeld uit de praktijk:
Jelle Poppe, Salemanager Grozette
“Het grote voordeel van werken met Archie is dat iedereen altijd op de hoogte is van de status van een project. Bovendien fungeert het CRM-systeem als actielijst.
Als een sales assistent registreert dat de monsters zijn verstuurd, krijgt de accountmanager een paar dagen later het signaal dat hij de klant moet bellen of alles in goede orde is ontvangen en of ze al begonnen zijn met testen. Daardoor kunnen we heel proactief te werk gaan en valt er bovendien nooit meer een taak tussen wal en schip.”
Lees hier het hele verhaal over hoe Grozette Archie CRM breed inzet binnen de organisatie
5. Continuïteit bij personeelswisselingen
Ook in het MKB komt personeelsverloop voor. Het laatste dat je wilt, is dat klantinformatie vertrekt samen met een medewerker.
In Archie CRM staat alle communicatie met klanten centraal opgeslagen. Nieuwe collega’s kunnen zien wat er eerder besproken is en welke acties nog openstaan. Stel: bij een groothandel verlaat een accountmanager het bedrijf. Zijn opvolger logt in op Archie en ziet meteen welke klanten recent zijn bezocht, welke offertes nog lopen en welke vragen openstaan. Zo kan hij de relatie probleemloos voortzetten, zonder dat de klant opnieuw moet beginnen.
Tijdlijn
De tijdlijn-functie van Archie CRM maakt per jaar in een overzicht inzichtelijk wat er bij een relatie is gebeurd. Daarbij kun je ook filteren op bepaalde type gebeurtenissen zoals: e-mail correspondentie, bestanden, facturen, campagnes en telefoongesprekken. Op die manier heeft iedereen direct zicht op de laatste stand van zaken bij een relatie.
6. Bouwen aan langdurige klantrelaties
Groei komt niet alleen van nieuwe klanten, maar juist ook van het versterken van bestaande relaties. Met Archie CRM krijg je inzicht in het koopgedrag, de voorkeuren en eerdere interacties van je klanten. Zo kun je proactief inspelen op hun behoeften, gericht cross- en upsellen en werken aan klantbehoud.
Goed relatiebeheer gaat echter verder dan dat. Met Archie onderhoud je juist persoonlijk contact door in te spelen op situaties die voor de contactpersoon belangrijk zijn. Denk aan vakanties, verjaardagen en individuele interesses.
Omdat je in Archie eenvoudig analyses kunt maken van alle informatie die in Archie is opgeslagen, kun je patronen herkennen en daarop inspelen. Zie je bijvoorbeeld na een analyse van de verkoopkansen dat een klant elk kwartaal dezelfde onderdelen aanvraagt? Stel dan proactief een jaarcontract voor met vaste leveringen. Dat biedt de klant gemak en zekerheid, terwijl het jou meer voorspelbare omzet geeft.
Bonus tip
Omdat wij bij Archie geloven in de kracht van goede relaties als groei-katalysator kun je in Archie CRM gebruikmaken van de Aandachtsmonitor.
Daarmee kun je direct zien wanneer de laatste interactie is geweest met een specifieke relatie en indien nodig actie ondernemen.
Met deze unieke functie in CRM-land ben je verzekerd van solide relatiebeheer; geen kans blijft meer onbenut!
Conclusie
Voor MKB-bedrijven in de groothandel, productie en zakelijke dienstverlening is een CRM-systeem veel meer dan een adressenbestand. Het is een strategisch hulpmiddel om overzicht te creëren, slimmer te werken en relaties te versterken. Daarmee werk je aan bestendige groei van de organisatie.
👉 Benieuwd hoe Archie CRM jouw bedrijf kan laten groeien? Vraag een demo op maat aan en ontdek de mogelijkheden.