Waar CRM van oorsprong een proces is voor sales, is het tegenwoordig onmisbaar voor marketing en services. CRM-software en marketing gaan hand in hand. Het is een onmisbare tool voor de marketeer om in te kunnen spelen op de customer journey. Hoe kun je als marketeer voordeel halen uit CRM-software?

1. Samenwerken aan campagnes

Kenmerkend aan een marketingcampagne is de hoeveelheid aan correspondentie en bestanden die uitgewisseld worden. CRM-systemen zoals Archie loggen Outlook e-mails en bestanden automatisch. Dat geeft rust en overzicht!

Ben je bezig met een nieuw PowerPoint-design? Leg de designvoorstellen die je ontvangt van de ontwerper vast in CRM en beoordeel ze vanuit daar met je team. Je beschikt altijd over de laatste versie. Handig want iedere marketeer weet hoe snel bestanden zoekraken in lastige directory structuren.

2. Prospects en leads vastleggen (en nurturen)

Jouw CRM-database is jouw goud. Of het gaat om klanten of prospects; met jouw CRM-database krijg je grip op je doelgroep. Leadgeneratie staat bovenaan de lijst van verantwoordelijkheden. Leadgeneratie campagnes en funnels leiden uiteindelijk tot waardevolle data die in verschillende bronnen terechtkomt. Met CRM-software kun je deze data centraal vastleggen en gebruiken voor vervolgacties. Hoe verrijk je CRM met leads? We nemen een aantal opties met je door

Leads via de website

Organisaties investeren steeds meer in hun online zichtbaarheid en het vindbaar maken van de website. Uit onderzoek van Marketingprofs blijkt dat 66% van de respondenten het budget voor contentmarketing in 2022 verhoogt t.o.v. 2021. Door contentmarketing in te zetten verhoogt de vindbaarheid en het aantal bezoekers van de website. Hier kunnen interessante leads tussen zitten die via jouw site een contactformulier invullen, een demo aanvragen of bijvoorbeeld een whitepaper downloaden.

Informatie uit formulieren kunnen automatisch het CRM-systeem inlopen. Ook als het geïntegreerde formulieren betreft van externe tools zoals e-mailmarketingsoftware. Archie CRM biedt standaard koppelingen voor de meest gebruikte tools.

Omdat leads direct in CRM komen wordt de database automatisch verrijkt en is het inzetten van vervolgacties eenvoudig. Op deze manier verzilver je jouw contentmarketing-inspanningen automatisch via het CRM-systeem.

Leads uit online marketing & social media

LinkedIn is een van de go-to social media platforms voor b2b marketing en sales. Ook hier liggen kansen door LinkedIn de combineren met de kracht van CRM. LinkedIn biedt unieke mogelijkheden om in contact te komen met doelgroepen en de database uit te breiden. Ook met LinkedIn kan een koppeling worden gelegd om contacten die toetreden tot jouw netwerk automatisch toe te voegen aan CRM.

👌Tip. Download deze whitepaper voor meer inspiratie, tips en voorbeelden voor het inzetten van LinkedIn voor leadgeneratie.

Leads uit events

We zijn het bijna vergeten door de coronapandemie, maar persoonlijke ontmoetingen bij events zijn waardevol vanuit marketing- en sales oogpunt. Nu de coronapandemie lijkt af te nemen, zal het aantal fysieke events gaan toenemen. Events kunnen een zeer effectief middel zijn voor leadgeneratie.

Fysieke events

Organiseer je bij een event een rondetafelgesprek? Zorg dan dat je de gegevens van de deelnemers registreert. Spreken jij en je collega’s interessante prospects bij de stand? Vergeet dan niet de data in CRM vast te leggen. Archie CRM faciliteert hierin met een handige app zodat je ter plekke een visitekaartje kunt inscannen en verwerken in CRM. Vervolgacties kunnen al geactiveerd worden, terwijl de prospect nog bij het event aanwezig is.

Iedere marketeer weet dat events vrij kostbaar kunnen zijn. De uiteindelijke opbrengst (leads) staat centraal in iedere evaluatie. Hoe handig is het als je ter voorbereiding van de evaluatie met een druk op de knop alle leads tevoorschijn kunt halen die tijdens het event zijn gegenereerd. Is jouw CRM gekoppeld aan e-mailsoftware? Dan stuur je met een aantal klikken een mooi eventverslag naar deze deelnemers.

Online & hybride events

Online events zullen, naast fysieke events, ook na de coronapandemie blijven bestaan. Webinars bijvoorbeeld, zijn relatief eenvoudig te organiseren en laagdrempelig bij te wonen; je hoeft er niet voor in de auto te stappen! Ook voor online events is CRM een krachtig hulpmiddel voor marketing. Het is de databron voor de uitnodigingen naar klanten en het verzamelpunt voor nieuwe leads die je genereert via online events.

Leads uit externe databronnen

Er zijn verschillende database leveranciers waar je informatie kunt kopen om CRM mee te vullen. De KVK en Company.info bieden oplossingen om prospects toe te voegen aan de database of bestaande data mee te verrijken. Ook hier zijn slimme koppelingen voor beschikbaar zodat dit automatisch kan gebeuren. Als je een campagne wilt opzetten rondom een bepaalde niche kan het handig zijn om de gegevens uit CRM aan te vullen met nieuwe data. Zo krijg je een volledig beeld van de marktomvang van de betreffende niche waar je marketingacties op kunt richten.

Leads via Lead identificatie software

Een ander type tool die je kunt gebruiken is websitebezoeker identificatiesoftware. Dit zijn tools die op basis van o.a. het IP-adres achterhalen wie welke pagina’s van jouw website bezoekt. Dat betekent dat je heel mooi kunt zien wat het effect is van bepaalde marketinginspanningen en of de gewenste prospects ook daadwerkelijk de daarvoor bestemde pagina’s bezoeken. Dit biedt kansen voor het aanbieden van gepersonaliseerde content die specifiek is afgestemd op de bezoeker.

De gegevens die deze tools verzamelen kunnen ook weer automatisch in CRM worden geladen. Daardoor kunnen leads direct worden toegewezen aan collega’s en relatiekaarten verder worden aangevuld met nieuwe informatie. Omdat de websitebezoeken ook worden gelogd in CRM krijgt de marketeer een beter beeld van de touch points die er zijn geweest in de customer journey van deze prospect of klant.

 

3. Marketingcampagnes aansturen

De veelzijdigheid van CRM-software maakt het in veel gevallen mogelijk om de gehele campagneplanning en -rapportage te organiseren via CRM. Omdat de database vrijwel altijd de kern is van iedere campagne, is dit ook een logische omgeving voor het beheren van campagnes. Daar hoort ook het activeren van e-mailcampagnes bij. Door de koppelingen met externe tools maak je van CRM het hart van jouw marketinginspanningen.

4. Account Based Marketing

Een essentiële tool voor Account Based Marketing campagnes is het CRM-systeem. Hierin breng je de DMU in kaart, leg je interacties vast en beheer je de campagne. Account Based Marketing is een activiteit van Marketing én Sales. CRM vormt de lijm tussen marketing en sales voor een optimale marktbenadering.

5. Cross- en upsell

Als marketeers op zoek zijn naar laaghangend fruit, is het genereren cross- en upsell kansen doorgaans de beste plek om te beginnen. Je zou de huidige klanten-database kunnen zien als een vruchtbare voedingsbodem waar mooie kansen op kunnen groeien. Door slimme campagnes kan marketing klanten kennis laten maken met en enthousiasmeren voor aanvullende producten en diensten.

6. Marketing intelligence

Marketeers kunnen veel data uit CRM halen om keuzes te maken rondom klantgroepen, kansrijke klantgroepen, campagneprestaties en productontwikkeling. Daarom is CRM een mooi startpunt als informatiebron voor marketingplannen en campagne-optimalisatie.

Final thought

De tijd dat CRM slechts een salestool was, is voorbij. CRM is voor marketing onmisbaar en vaak zelfs het fundament voor de marketingstrategie. Uiteindelijk draait het bij het vinden van nieuwe klanten en het behouden van bestaande klanten allemaal om het kennen en begrijpen van de doelgroep. Door zoveel mogelijk informatie over doelgroepen vast te leggen in CRM, is het tenslotte eenvoudiger om in te spelen op de wensen en behoeften van de klant. Moderne CRM-systemen bieden tegenwoordig uitgebreide tools om de marketeer te helpen bij het genereren van leads en beheren van klantrelaties.

Wil je meer halen uit jouw marketing met CRM? Neem dan contact op met een van onze CRM-experts voor een gratis adviesgesprek.