Voelt jouw klant zich nog koning? Met deze 5 CRM-tips wel!

Deze week trekt heel Nederland er weer op uit om de verjaardag van onze koning te vieren. De koning krijgt altijd een speciale behandeling: hij krijgt veel aandacht en vindt altijd een luisterend oor. Als je de koning ontmoet, zorg je dat je op je best bent.  Heb je de kans om de koning te spreken? Dan pas je je taalgebruik hierop aan.

Hoe zorg je nu dat jouw klant hetzelfde ervaart? Met de juiste aanpak en tools is dit niet eens zo moeilijk.

We delen een aantal tips om jouw klant zich koning te laten voelen. 👑

1. Dezelfde taal spreken

Het begint met het spreken van dezelfde taal. Je past jouw taalgebruik aan op dat van de klant. Zorg dus dat je goed in kaart hebt, hoe de DMU van jouw klant eruitziet en welke tone-of-voice daarbij past. In Archie CRM leg je eenvoudig alle DMU-leden vast en heb je inzichtelijk hoe ze zich tot elkaar verhouden. Per contactpersoon kun je op meerdere manieren aangeven wat voor type persoon het is en welke benadering en tone-of-voice daar het beste bij past.

2. Luisteren naar de klant

Als de koning spreekt, luistert iedereen. De woorden van de koning wegen zwaar en worden niet snel vergeten. Hoe snel vergeet jij de woorden van jouw klant? Een van de basisfuncties van ieder CRM-systeem is het vastleggen van klantgegevens. Dat gaat verder dan de contactgegevens en verkoopkansen.

CRM geeft je de perfecte tool om ook de wensen en behoeften van jouw contactpersonen vast te leggen. Hierdoor kun jij inspelen op de specifieke wensen van de klant. Daar komt bij dat ook jouw collega’s inzicht hebben in deze informatie, zodat iedereen jouw klant kan helpen met een aanbod of advies op maat.

3. Aandacht geven

Je hoeft niet direct een volledige parade te organiseren voor de klant, maar dat wil niet zeggen dat je achterover kunt gaan leunen. Wat doe jij om jouw klant de aandacht te geven die hij of zij verdient? Natuurlijk kun je af en toe lukraak een actie bedenken, je kunt het ook wat structureler aanpakken.

Archie CRM biedt een handige tool waarmee je direct inzichtelijk maakt welke contactmomenten jouw klanten hebben gehad: de Aandachtsmonitor. Deze tool laat ook zien waar je kansen laat liggen en welke klanten een telefoontje, bezoekje of ander contactmoment verdienen.

4. Een klant-is-koning-strategie

Een klant die zich koning voelt, is een loyale klant. En een loyale klant is een fijne ambassadeur voor jouw organisatie. Het is voor de meeste organisaties zinvol om een klant-is-koning-strategie (ofwel: CRM-strategie) uit te werken.

Hierin leg je vast op welke manier je klanten gaat informeren en inspireren. Ook leg je vast welke doelen je daarmee wilt bereiken en welk budget daarbij hoort.

Wil jij aan de slag met jouw CRM-strategie? Lees dan eerst dit arikel: Zo creëer je een commerciële strategie – draagvlak en CRM.

5. Integrale beleving

Als de koning ergens komt is alles spik en span geregeld. Er wordt netjes volgens planning gewerkt en geleverd. Door slim om te gaan met CRM kun je deze ervaring ook bieden aan je klanten. Door slimme integraties met andere systemen en automatische workflows stroomlijn je de klantervaring.

Zorg bijvoorbeeld dat nieuwe klanten een e-mailtreintje krijgen waarmee ze stap voor stap op weg worden geholpen met jouw product of dienst. Of stuur automatisch een e-mail met een cadeautje naar jarige klanten.

Door CRM te koppelen aan andere systemen zoals marketing automation-software, ontstaan nieuwe mogelijkheden om een koninklijke klantervaring te organiseren.

Lees meer over de kracht van CRM-integraties.

Aan de slag!

Met de juiste CRM-software heb jij dus voldoende tools om jouw klant een koninklijke klantervaring te bieden. Spreek dezelfde taal en luister naar de klant alsof je naar de koning luistert. Maak inzichtelijk welke klanten aandacht nodig hebben en richt daar een strategie voor in. Gebruik integraties en workflows om een optimale klantbeleving in te richten.

Namens het hele team van Archie wensen we je veel plezier met Koningsdag!

Previous
Previous

Hoe kies je het juiste CRM pakket voor jouw organisatie?

Next
Next

Archie is ISO 27001 gecertificeerd