De kracht van CRM-integraties voor jouw bedrijf

crm integraties

Jouw softwarelandschap bestaat uit tools van verschillende leveranciers. Bedrijven in het MKB gebruiken tientallen softwareprogramma’s, grote bedrijven soms wel honderden. Hoe krachtig CRM-software ook is, door CRM-integraties met andere tools ontstaan nieuwe mogelijkheden om effectiever en klantgerichter te werken. In dit artikel bespreken we de voordelen van CRM-koppelingen naar andere softwaresuites.

Wat is een CRM-integratie?

CRM-software beschikt over functionaliteit ter ondersteuning van marketing-, sales- en serviceprocessen. Het is voor klantgerichte organisaties vaak zelfs het hart van de organisatie. Om hier optimaal van te profiteren kan CRM gekoppeld worden met systemen die andere processen afdekken. Daar zorgt een CRM-integratie voor.

Two-way of one-way

Een CRM-integratie is dus de koppeling tussen de CRM-software en andere tools. Dit kan op verschillende manieren. Je kunt applicaties data met elkaar laten uitwisselen via een two-way integratie of een one-way integratie. Bij two-way integratie kunnen beide tools data raadplegen en wegschrijven. Bij een one-way integratie kan slechts een van de tools dat.

Een voorbeeld: 

De contactdata van klanten worden automatisch gesynchroniseerd met die van een e-mailtool. Als er iets verandert in de CRM-database, verandert dit ook in de e-mailtool. Aanpassingen op de database in de e-mailtool worden echter niet automatisch doorgevoerd in het CRM-systeem. In dit voorbeeld is een one-way CRM-integratie gerealiseerd.

Zodra aanpassingen vanuit de e-mailtool ook in de CRM-database aangepast worden, spreek je van een two-way CRM-koppeling.

API

Vaak worden dit soort koppelingen gerealiseerd via een API (Application Programming Interface). Dit is een interface die zorgt voor de informatie-uitwisseling tussen applicaties. Archie CRM biedt via de API standaard koppelingen met veelgebruikte pakketten zoals ERP-software, databaseleveranciers en e-mailmarketingsoftware.

Zapier

Een veelgebruikte tool om applicaties met elkaar te verbinden is Zapier. Deze oplossing biedt de mogelijkheid om eenvoudig duizenden applicaties aan elkaar te koppelen. Het voordeel hiervan is dat er snel, veilig en tegen lagere kosten integraties mogelijk zijn.

Voordelen CRM-integratie?

Integraties resulteren in een uitbreiding van de functionaliteit van je software en zorgen ervoor dat je niet meer heen en weer hoeft te schakelen tussen verschillende systemen. Een aantal voordelen die die hieruit voortvloeien zijn:

1. Foutreductie

Het werken met meerdere systemen betekent in de praktijk: handmatig gegevens overnemen of data via bestanden exporteren en importeren. Dit zijn onnodige menselijke handelingen die de kans op fouten vergroten. Door CRM-koppelingen te ontwikkelen, neemt deze kans aanzienlijk af.

2. Tijdsbesparing

Het spreekt voor zich dat het dubbel invoeren van gegevens ook meer tijd kost. Denk aan het invoeren van bedrijfsgegevens in het CRM-systeem én in het ERP-systeem. Een koppeling tussen CRM en ERP biedt uitkomst. Je kunt ook tijd besparen door CRM te koppelen aan een databaseleverancier zoals Company.info, zodat CRM automatisch gevuld en verrijkt wordt met relevante bedrijfsgegevens.

3. Vloeiende processen

CRM-integraties bieden mogelijkheden voor procesoptimalisaties. Een koppeling tussen CRM en de e-mailmarketingsoftware zorgt voor een vloeiender proces bij het versturen van mailings. Wijzigingen, van bijvoorbeeld het e-mailadres in Archie CRM, worden automatisch doorgevoerd in de database van de e-mailmarketingtool. Hierdoor beschik je dus altijd over een actueel e-mailbestand.

4. Nieuwe mogelijkheden

Er kunnen ook nieuwe toepassingen ontstaan door CRM-integraties. Software-integraties bieden namelijk synergievoordelen. Om bij het e-mailmarketingvoorbeeld te blijven: door de krachtige segmentatiemogelijkheden van CRM te combineren met de e-mailkracht van een e-mailmarketingtool ontstaan er nieuwe opties voor nieuwsbrieven gericht op specifieke doelgroepen.

5. Extra inzichten

Een veelvoud aan systemen met allemaal hun eigen dashboard betekent ook een versplinterd informatielandschap. Door informatie uit meerdere systemen samen te brengen in één overzicht, beschik je in één oogopslag over relevante stuurinformatie. Dat stelt je in staat sneller te zien hoe de organisatie ervoor staat.

CRM-koppelingen om direct mee te starten

1. Boekhoudsoftware / ERP

Uiteindelijk komt bij vrijwel iedere organisatie alles samen in de boekhoudsoftware of ERP-omgeving. De integratie van ERP met CRM zorgt voor een automatische uitwisseling van bedrijfs- en contactgegevens, orders en artikelen. De accountmanager ziet in CRM bij de relatiekaart de eventuele openstaande posten staan en gaat daarmee goed voorbereid het klantgesprek in. Archie koppelt bijvoorbeeld met Exact, Unit4, SAP, AFAS en Microsoft Dynamics.

2. E-mailmarketingsoftware en Marketing Automation

Deze koppeling kwam eerder in het artikel al even voorbij. E-mailsoftware en Marketing Automation zijn perfecte verlengstukken voor het CRM-systeem. Met deze CRM-integratie stuur je campagnes aan vanuit CRM voor klantgerichte en effectieve marketing. Het gedoe met het importeren en exporteren van lijsten is voorbij. Dat maakt het werk van de marketeer efficiënter een leuker. Archie koppelt bijvoorbeeld met ActiveCampaign, Mailchimp en Spotler Mail+.

Uitgelichte koppeling: ActiveCampaign

Een populaire tool bij klanten van Archie én bij Archie zelf is ActiveCampaign. Dit is een echte krachtpatser als het gaat om geautomatiseerde e-mailmarketing. Archie CRM heeft een koppeling met Archie zodat de data in beide systemen synchroon loopt. Een aantal concrete voordelen van de integratie met ActiveCampaign:

  • Nieuwe aanmeldingen voor de e-mailnieuwsbrief komen direct in Archie CRM

  • Gegevens van prospects die een document downloaden (whitepapers/e-books e.d.) komen direct in CRM én ontvangen vanaf dat moment automatisch specifieke e-mail nieuwsbrieven.

  • Een doelgroep-selectie in Archie CRM kan direct door ActiveCampaign gebruikt worden voor het versturen van e-mails.

3. Databronnen

Een CRM-systeem staat of valt bij de kwaliteit van de data. Je kunt bedrijfs- en contactgegevens handmatig zoeken, toevoegen en bijwerken. Je kunt dit proces ook automatiseren en informatie van dataleveranciers gebruiken om CRM te voeden of verrijken door een CRM-koppeling met bijvoorbeeld met Company.info, de Kamer van Koophandel of tools zoals Leadinfo. Deze tool herkent bedrijven die jouw website bezoeken en voegt deze desgewenst toe aan Archie CRM. Gegevens uit Social Media zoals LinkedIn kunnen ook waarde toevoegen aan de CRM-database.

Uitgelichte koppeling: Leadinfo

Krijg jij iedere week een lijstje in jouw inbox met prospects die de prijzen-pagina van jouw website hebben bekeken? Met tools als Leadinfo heb je deze data direct inzichtelijk. Door de connectie met Archie CRM, is deze informatie ook in CRM voor handen. Als jij een prospect gaat bellen en je ziet in Archie CRM of hij/zij de productpagina heeft gekeken, geeft het je een voorsprong voor jouw salesgesprek.

4. Business Intelligence / Data science

Een van de grootste uitdagingen op dit moment voor organisaties is het verzamelen, verwerken en gebruiken van data om de bedrijfsvoering en de klantreizen te verbeteren. Het CRM-systeem kan daar een centrale rol in spelen. Door een CRM-integratie met tools als Power BI of Google Analytics creëer je inzichten rondom de klantreis en de performance van campagnes waar je direct op kunt bijsturen.

Uitgelichte koppeling: PowerBI

Alle informatie over sales, marketing en service kun je zonder PowerBI raadplegen via de dashboards in Archie CRM. Deze dashboards zijn te configureren naar wens zodat iedere gebruiker de juiste stuurinformatie voor handen heeft. Wil je echter data uit meerdere systemen samenvoegen in dashboards, dan kan PowerBI een uitkomst zijn. Deze BI-oplossing van Microsoft helpt je bij het opstellen van dashboards om data uit verschillende bronnen te raadplegen. Dit kan nieuwe, interessante inzichten opleveren.

Breng bijvoorbeeld verkoopkansen uit Archie CRM en financiële data uit het ERP-systeem samen in één BI dashboard om rendement voorspellingen te doen.

Previous
Previous

Wat is CRM?

Next
Next

Duurzaam relatiebeheer: zo geef je dat vorm in CRM