GDPR – AVG – CRM

Goed omgaan met klantdata door GDPR

Sla je klantdata op? Verdiep je dan in de GDPR

De GDPR is een wet over het verzamelen, opslaan en gebruiken van persoonsgegevens. Elke organisatie krijgt nieuwe verplichtingen om de privacy van klanten en medewerkers beter te beschermen. Dat betekent meer regels. Maar is dat problematisch? Nee, want deze nieuwe wet zorgt ervoor dat je goed omgaat met je klant(gegevens). En dat is nou net waar het omdraait bij relatiebeheer en CRM.

Wat is GDPR?

GDPR staat voor General Data Protection Regulation. In het Nederlands bekend als AVG. Deze wet schrijft een aantal regels voor waar organisaties zich aan moeten houden, zodat mensen meer zeggenschap krijgen over hun persoonsgegevens. De GDPR is al enige tijd in werking, maar vanaf 25 mei 2018 zul je hem ook echt moeten naleven.

Lees op deze site van de overheid wat de regels van de nieuwe wet zijn.

Wat betekent die nieuwe wet nu eigenlijk?

Het betekent dat je moet kunnen aantonen dat jij als organisatie goed omgaat met klantdata. Dat jij je dus aan de wet houdt. Op papier moet staan hoe je dat doet. Je zult bijvoorbeeld heel goed moeten nadenken over welke klantgegevens je gaat opslaan. Of je daar wel/geen toestemming voor nodig hebt. En hoe je die gegevens opslaat. Want met de GDPR moet je kunnen verantwoorden waarom je iets opslaat en dat je dat veilig doet.

En dat is natuurlijk niets nieuws als je je al met relatiebeheer bezighoudt

Als je werkt met een relatiebeheersysteem, heb je al nagedacht over welke gegevens van klanten je vastlegt. Wat heb je nodig om je werk te kunnen doen? Welke informatie gebruik je om je klant van dienst te kunnen zijn? De gegevens die je nodig hebt om je klant goed te kunnen helpen, mag je ook onder de nieuwe wet nog steeds opslaan. Zolang je daarmee maar niet de persoonlijks levenssfeer van je klant kan aantasten.

Geen paniek dus?

Inderdaad. In eerste instantie lijkt het alsof je met deze nieuwe wet nauwelijks nog je sales en marketing activiteiten kunt doen. En dat je overal toestemming voor moet vragen. Maar gelukkig is niets minder waar. De wet zegt namelijk dat je best gegevens mag verwerken die nodig zijn voor het goed functioneren van je bedrijf. Je moet alleen een gerechtvaardigd belang, oftewel een goede reden, hebben om die gegevens op te slaan. Als je ook op papier kunt aantonen dat dat het geval is, zou er niets aan de hand moeten zijn.

Lees je in!

Verdiep je in de GDPR. Want nog lang niet alles is duidelijk over deze nieuwe wet. Zorg dat je zo goed mogelijk op de hoogte bent. En dat je in ieder geval alvast nadenkt over welke gegevens je vastlegt, waarom en hoe.

Archie GDPR Helper

Om te zorgen dat CRM data in Archie voldoet aan de GDPR/AVG wet, heeft Archie Europe een tool ontwikkeld. Deze tool heet de GDPR Helper. Met de GDPR Helper kies je op basis van diverse criteria welke organisatie- en persoonsgegevens wel en welke niet bewaard mogen worden, afgestemd op je eigen GDPR Verwerkingsregister.

Previous
Previous

Klantenbinding op afstand: drie tips

Next
Next

CRM en relatiebeheer: hoe belangrijk is softwareondersteuning?