Best-of-breed versus all-in one: wat doe je met CRM?


 

WHITEPAPER

Ontdek de magie van CRM-integraties

 

 

Steeds vaker bereikt deze discussie de boardrooms: gaan we voor een best-of-breed-strategie of kiezen we voor een all-in-one solution? Kies je voor een flexibele softwarearchitectuur met verschillende oplossingen of probeer je zoveel mogelijk processen af te dekken met een oplossing? In de wereld van CRM-software zijn hier verschillende visies op.

Wat is het verschil tussen best-of-breed en all-in-one?

Met best-of-breed wordt een strategie bedoeld die uitgaat van de allerbeste tools die beschikbaar zijn voor het automatiseren van ieder proces. Een all-in-one (of best-of-suite) oplossing gaat uit van het automatiseren van zoveel mogelijk processen via zo min mogelijk tools.

De opkomst van integratiemogelijkheden

De laatste jaren is het steeds makkelijker geworden om software te koppelen aan andere systemen. De opkomst van protocollen als API en tools als Zapier hebben hier een enorme verschuiving in veroorzaakt. Hierdoor zijn organisaties beter in staat om nieuwe tools sneller in te passen in het huidige softwarelandschap. 

Hoe maak je een goede keuze voor jouw bedrijf?

Er is geen eenduidig advies voor alle bedrijven over het selecteren van de beste strategie. Dat is van een aantal factoren afhankelijk zoals:  

  • de complexiteit van de bedrijfsprocessen

  • de bestaande software-architectuur en lopende contracten

  • de fase van digitale ontwikkeling

  • waar de kritische processen liggen van het bedrijf

  • waar de organisatie in uitblinkt

  • welke tools er beschikbaar zijn op de markt 

Je kunt er dus voor kiezen om zoveel mogelijk te vangen in 1 enkele tool. Ontwikkelaars van ERP-systemen bijvoorbeeld, proberen meerdere processen af te dekken vanuit 1 oplossing. De basis van de meeste ERP-systemen is doorgaans de financiële administratie. Dit is bij veel systemen in de loop der jaren uitgebouwd naar voorraadbeheer, productie, inkoop, logistiek en CRM. In de praktijk betekent dit echter, dat er concessies gedaan moeten worden op de diepgang van bepaalde functionaliteiten.

Dit zien we terug in de CRM-modules van verschillende all-in-one ERP-oplossingen. Bij de ene leverancier is dit niet meer dan een veredelde kaartenbak. Bij de andere oplossing is de module al een heel stuk uitgebreider. Toch kan vrijwel geen enkele all-in-one solution een CRM-oplossing bieden die beter aansluit bij een organisatie dan toegewijde CRM-software.

Bij Archie geloven wij wanneer het gaat om CRM in een best-of-breed strategie. Hieronder leggen we uit waarom.

Voordelen best-of-breed-oplossing

  1. De beste functionaliteit - Een van de belangrijkste voordelen van een best-of-breed strategie is dat je de processen inricht met de best mogelijke tools. Je kiest per proces of business-vraagstuk de beste software om dat deel af te dekken.

  2. Flexibiliteit - Een best-of-breed strategie geeft je de mogelijkheid om te experimenteren met verschillende tools. Groei je uit je CRM-systeem en is er geen mogelijkheid tot uitbreiding? Dan vervang je eenvoudig dat systeem door een nieuw pakket.

  3. Je voorkomt een vendor lock in - Als je kiest voor een totaaloplossing die vrijwel alle processen binnen het bedrijf afdekt, kun je er bijna niet omheen om ook nieuwe wensen in te vullen via die software. Dit kan hand in hand gaan met hoge kosten. Daarnaast zijn de effecten op jouw organisatie ook groter als er iets gebeurt met de betreffende leverancier. Een prijsverhoging bijvoorbeeld, dreunt door in alle diensten en tools die je afneemt bij deze leverancier. Het is tenslotte niet zo makkelijk om over te stappen naar een andere oplossing. Bij een best-of-breed strategie zijn dit soort risico's veel minder aanwezig.

  4. Eenvoudig implementeren - Losse tools laten zich over het algemeen eenvoudiger implementeren dan grotere totaaloplossingen omdat je ze gefaseerd kunt uitrollen. Ook kun je de investering uitspreiden over een grotere periode.

  5. Veiligheid - Als een totaaloplossing is besmet met een virus of uitvalt wegens een storing, heeft dit grotere gevolgen dan wanneer het een losstaande tool betreft. Een best-of-breed strategie kan bijdragen aan het beperken en beheersen van IT-veiligheidsrisico's.

Een belangrijke keuze

Er zijn dus meerdere argumenten te noemen voor een best-of-breed strategie. Het is echter ook afhankelijk van de organisatie en waar deze staat in haar ontwikkeling. Welke beslissing je ook neemt, houd er rekening mee dat deze verstrekkende gevolgen kan hebben. Ons advies is dan ook: denk hier goed over na vanuit een visie op IT de wensen die er zijn binnen de organisatie. Uiteraard denken wij hier graag in mee!


 

WHITEPAPER

Ontdek de magie van CRM-integraties

 
Previous
Previous

Veel voorkomende doelstellingen en KPI’s voor CRM

Next
Next

5 tips voor een betere samenwerking tussen sales en marketing