De positieve aspecten van een CRM-systeem

Een CRM systeem biedt veel voordelen

In tijden van customer engagement en big data kan een goede CRM-oplossing eigenlijk niet meer ontbreken. Een CRM-systeem zorgt dat je een goed beeld hebt van je prospects en klanten, helpt je hen pro-actief te bedienen en zorgt voor betere serviceverlening. Het zijn voor de hand liggende zaken, die je verwacht van goedwerkende CRM-software. Maar er zijn meer voordelen.

De voordelen van een goede CRM-oplossing zijn legio, mits men eerst goed bepaalt welke oplossing voor de organisatie het beste is. Als de juiste keuze eenmaal is gemaakt, zal de organisatie er veel profijt van hebben.

CRM draagt bij aan productiviteit

Met een CRM-oplossing behoort het eiland-denken tot verleden tijd. Er is nu een connectie: het CRM-systeem, waardoor schakelen tussen afdelingen – en dus ook richting de klant – veel sneller gaat. Het maakt je organisatie efficiënter. Dit verhoogt de productiviteit aanzienlijk.

Wat ook de productiviteit verhoogt, is een mobiele applicatie van de CRM-software. Salesmanagers en servicemonteurs die veel ‘en route’ zijn kunnen niet zonder. Zij hebben overal en altijd beschikking tot alle gegevens die in het CRM-systeem staan opgeslagen. Nabellen om de laatste info op te vragen is er immers niet bij. Volgens Innoppl Technologies halen salesmanagers die werken met een mobiel CRM hun salestarget vaker dan diegenen die hier niet mee werken.

CRM draagt bij aan predictive analyses

De CRM tool wordt voorzien aan vele soorten informatie. Zeker als er koppelingen zijn met diverse andere systemen. Op basis van alle data die er in het CRM-systeem worden verzameld, kan een goede data-analist predictive analyses samenstellen. Dat kan van geavanceerd tot simpel. Als duidelijk wordt dat een bedrijf blijkbaar elke drie maanden papier bestelt, dan kun je als drukkerij of kantoorhandel de klant hiervoor tijdig benaderen. ‘Heeft u wellicht weer nieuw papier nodig? Met slecht één klik heeft u uw bestelling gedaan.’ Je wilt het je klanten immers zo makkelijk mogelijk maken.

CRM draagt bij aan klanttevredenheid en – loyaliteit

De hogere productiviteit heeft onder andere te maken met een snellere reactietijd. Niet zoeken in verschillende digitale mappen, wachten op rapporten van collega’s of telefoontjes over en weer plegen en de klant laten wachten. Omdat alles vanaf één systeem terug te vinden is, kan een klant adequaat en efficiënt worden geholpen. Daarnaast draagt het CRM-systeem bij aan het pro-actief en gepersonaliseerd bedienen van de klant. Dit alles heeft effect op de klanttevredenheid en -loyaliteit.

CRM draagt bij aan conversie

Een klant die goed geholpen wordt en zich begrepen voelt (‘ze snappen wat ik nodig heb’), is eerder geneigd om vaker en / of ook op andere vlakken met een organisatie in zee te gaan. De klant wordt loyaal aan je organisatie en daarmee draagt de CRM-software ook bij aan een hogere conversie.

Previous
Previous

9 voorwaarden voor een succesvolle CRM-implementatie

Next
Next

In 9 stappen naar een passend CRM-systeem