Slim mobiel werken

door | jan 20, 2020 | CRM

Altijd en overal up-to-date

Er wordt steeds meer gevraagd van sales-, marketing- en serviceafdelingen. Ze moeten altijd en overal op de hoogte zijn en op ieder moment kunnen reageren op een klantvraag of een verzoek van hun leidinggevende voor bijvoorbeeld de laatste cijfers. Daarbij mag het niet uitmaken of ze een dagje thuiswerken, onderweg zijn of in vergadering zitten. Waar moet je op letten bij de selectie van een CRM-systeem als je de efficiency van je buitendienst belangrijk vindt?

Ander schermformaat, andere opbouw van de pagina’s

Buitendienstmedewerkers brengen een groot deel van de dag in hun auto door. Dan is het belangrijk dat het CRM-systeem ontworpen is voor mobiel gebruik. En dat behelst veel meer dan alleen maar de getoonde informatie aanpassen aan het schermformaat. Op een laptop of tablet kun je nu eenmaal veel meer tonen dan op een mobiele telefoon. Maak je simpelweg die pagina schaalbaar, dan moeten gebruikers veel te veel scrollen. Dat vraagt dat in ‘de telefoonversie’ van het CRM-systeem nog beter is nagedacht over het onderscheid tussen de hoofdlijnen en detaildata; snel scrollen door menu’s en de hoofdlijnen en klikken of swipen om dieper in de details te duiken.

Snel zoeken

Waar je op kantoor soms iets terug wilt zoeken van jaren geleden – bijvoorbeeld een bijzondere offerte die je ooit maakte of een wervende marketingbrief – wil je op een smartphone vooral snel en slim kunnen zoeken. Onderweg zoek je immers meestal een telefoonnummer omdat je een klant wilt bellen. Of je bekijkt vlak voor een salesgesprek nog even snel de omzethistorie. In dat geval is het handig als het systeem de passende records al toont terwijl je nog aan het typen bent, zodat zelfs een gedeelte van een voor- of achternaam of bedrijfsnaam al genoeg is om het juiste record te vinden.

Gespreksverslag dicteren

Accountmanagers vinden weinig dingen vervelender dan ’s avonds nog gespreksverslagen uitwerken. Maar met een laptop opengeklapt op schoot in de auto zitten is ook niet echt een prettig alternatief. En data invoeren op een smartphone is ook een uitdaging. Wat is er dan handiger dan gewoon het gespreksverslag dicteren? Op zo’n manier dat het gespreksverslag automatisch wordt omgezet in tekst. Want een audiofile is later niet handig terug te zoeken. Laat staan dat jij zelf of een collega daar snel doorheen kan scannen om te zien wat er is afgesproken.  

Automatisch tijd registreren

Heb je een serviceafdeling met buitendienstmedewerkers en werken zij ook in het CRM-systeem, dan is een laatste aandachtspunt tijdregistratie. Want hoe makkelijk is het als een servicemonteur alleen maar op zijn telefoon hoeft te klikken om de gewerkte uren en uitgevoerde werkzaamheden vast te leggen. Makkelijk voor de monteur én voor de administratie, die op basis hiervan dezelfde dag nog automatisch een factuur kan genereren. 

Archie mobiel

Kortom, mobiel werken is niet meer weg te denken in het gehele CRM beleid van een organisatie. De Archie app doet precies wat nodig is; het maakt werken voor buitendienst medewerkers prettig en praktisch.