Dit is geen CRM

Wat een CRM-systeem niet is

Inmiddels weten we wel wat een CRM-systeem is, toch? Het draagt bij aan het verhogen van klantloyaliteit, vergroot de verkopen en draagt bij aan lead generation. Maar wat is een CRM-systeem dan niet? Hieronder tackelen we vijf beperkende overtuigingen.

crm

Het is geen rapportage-instrument

Het is meer. Het is een tool die de verkopen helpt te vergroten. Juist alle geïntegreerde onderdelen, zoals takenlijsten, terugbel-opties, mailformats, offertes en de Outlook-koppeling, maken een organisatie, en dus ook het verkoopteam, efficiënter en productiever. Bijkomend voordeel: werkt een verkoper met provisie, dan kan deze er persoonlijk dus ook nog eens veel bij winnen!

Het is geen big-brother-instrument

Het is een managementtool om vergaderingen, feedback en prognoses te managen. De eindverantwoordelijke, zoals directie of verkoopmanager, zullen hierin leidend moeten zijn en het juiste voorbeeld moeten geven. Voorkom opmerkingen als ‘mijn manager doet toch niets met de informatie die ik in het systeem zet’. Maar voorkom aan de andere kant ook dat medewerkers bang zijn afgerekend te worden op hetgeen ze in het systeem opnemen. Leidinggevenden zijn in de positie te laten zien wat de échte toegevoegde waarde van een CRM-systeem is mits het goed wordt ingezet en benut. Deel best practices en motiveer op deze wijze de hele organisatie het CRM-systeem te benutten.

Het is geen tijdrovend instrument

Integendeel. Natuurlijk is het van belang dat iedereen in de organisatie de data bijhoudt, zodat het systeem up-to-date blijft. Dat kost inderdaad wat tijd. Maar als het CRM-systeem up-to-date is, dan faciliteert het alle medewerkers, zodat zij sneller kunnen schakelen en beter in kunnen spelen op diverse ontwikkelingen. Uiteindelijk levert het meer op dan dat je er aan tijd instopt. Probeer dus opmerkingen als ‘de hele dag ben ik van afspraak naar afspraak gegaan en dan kan ik thuis nog eens het CRM bijwerken’ om te buigen naar dat het je de volgende keer juist weer tijd bespaart. Nogmaals: laat keer op keer zien wat het oplevert.

Het is geen hogere wiskunde

Met de juiste training en begeleiding kan iedereen met het systeem werken. Medewerkers moeten namelijk eerst weten hoe het systeem werkt en wat de mogelijkheden zijn om er ook alles uit te kunnen halen. Uiteraard zijn de mogelijkheden van het systeem afgestemd op de doelstellingen van de organisatie. Een goed CRM-systeem is maatwerk.

Het is geen virtuele kaartenbak

Het is een compleet klantendossier. In een goed CRM-systeem zijn verschillende onderdelen geïntegreerd, zodat je van iedere klant precies weet welke communicatie er met welke afdeling is geweest. Heeft klantenservice een mail verstuurd, dan is dat terug te zien in het CRM. Evenals de afspraken tussen de technische afdeling en de klant, de nieuwsbrieven die ze ontvingen en de productpresentaties die aan hen zijn gegeven.

Tags: ,

Deze site maakt gebruik van cookies voor analytische doeleinden. Door op akkoord te klikken gaat u akkoord met de plaatsing en gebruik van cookies.
Klikt u niet op akkoord, dan worden de cookies gedurende uw bezoek aan deze website geblokkeerd. Meer over ons privacybeleid vindt u hier.