LinkedIn geen CRM

Waarom LinkedIn geen CRM is

Het sociale netwerk LinkedIn wordt door sommigen gebruikt als een CRM-systeem, maar dat betekent niet dat LinkedIn ook een CRM-systeem is.

LinkedIn is geen CRM systeem
Geen eigenaar van de data

Het eerste probleem met LinkedIn is het simpele gegeven dat de data niet in eigen bezit en beheer is. LinkedIn kan op ieder gewenst moment de voorwaarden en functionaliteiten van het zakelijke netwerk aanpassen; dat betekent dat bepaalde data en functionaliteiten verloren kunnen gaan.

Geen analyse

Het CRM-systeem is geen virtuele kaartenbak. CRM-systemen bieden kansen om de verzamelde gegevens te analyseren. Ook dit is een reden dat LinkedIn niet aangemerkt kan worden als een CRM-systeem. Het CRM-systeem kan o.a. worden gekoppeld met Microsoft Excel. Het exporteren en analyseren van de data wordt hierdoor mogelijk gemaakt. Overigens beschikken CRM-systemen standaard ook over de nodige hulpmiddelen voor analyse.

Beperkte mogelijkheden voor het verzamelen van data

Het verzamelen van data in een CRM-systeem biedt meer kansen dan alleen het verzamelen van gegevens die handmatig in het CRM-systeem worden ingevoerd. Het moderne CRM kan worden gekoppeld aan verschillende andere programma’s, zodat de data in het CRM-systeem afkomstig is van meerdere bronnen.

Geen koppeling met bedrijfskritische software

Het CRM-systeem kan aan andere software, zoals bijvoorbeeld het ERP-systeem en software voor e-mail marketing, worden gekoppeld. Het koppelen van het CRM-systeem met andere bedrijfskritische software levert meer kansen en mogelijkheden op. Het CRM-systeem kan bijvoorbeeld worden gekoppeld met e-mail marketing-software voor maximaal resultaat.

Relatiebeheer is meer

Relatiebeheer en CRM zijn twee begrippen die vaak in één adem genoemd worden. Het klinkt dan misschien logisch om LinkedIn als een tool voor relatiebeheer aan te merken, maar dit is niet helemaal waar. LinkedIn is inderdaad geschikt om het contact met relaties te onderhouden en op de hoogte te blijven van ontwikkelingen in het netwerk. Het probleem met LinkedIn is echter dat dit op een individueel niveau is (personen communiceren met personen) en niet op organisatie-niveau. Het ontbreekt dus aan de hulpmiddelen om als organisatie het contact met de relaties te onderhouden. Het CRM-systeem maakt gegevens immers inzichtelijk voor alle medewerkers binnen de organisatie. Archie CRM beschikt bijvoorbeeld over de aandachtsmonitor, die gegevens verzamelt over de intensiteit van het contact met de relatie en welke effecten dit heeft op de omzet. Het beheren van relaties is meer dan het simpelweg onderhouden van contact met de verschillende relaties.

Het kan ook anders: LinkedIn combineren met CRM

LinkedIn is een zakelijk netwerk en dat maakt het een ideale plek om de hoogte te blijven van cruciale updates. Vertrekt de contactpersoon om een volgende stap in zijn carrière te maken? Grote kans dat deze informatie op LinkedIn gedeeld wordt. Heel even een bericht sturen naar een contactpersoon? Ook in dat geval is LinkedIn een prima hulpmiddel. LinkedIn en CRM sluiten elkaar dus absoluut niet uit. Sterker nog: in het meest ideale geval vullen deze elkaar aan. En door nieuwe verdienmodellen en de opkomst van de cloud is een professioneel CRM-systeem voor steeds meer ondernemers en ondernemingen bereikbaar.

Deze site maakt gebruik van cookies voor analytische doeleinden. Door op akkoord te klikken gaat u akkoord met de plaatsing en gebruik van cookies.
Klikt u niet op akkoord, dan worden de cookies gedurende uw bezoek aan deze website geblokkeerd. Meer over ons privacybeleid vindt u hier.