Voordelen mobiel CRM

Mobiel verovert privé en zakelijk steeds meer terrein. Steeds meer zakelijke processen worden via de mobiel afgehandeld. Het hoger management van bedrijven geeft niet voor niets steeds vaker hoge prioriteit aan het voorzien in mobiele connectiviteit van medewerkers. Al is het alleen maar vanwege de kostenreductie en de hogere efficiency. Deze zaken versnellen de noodzaak van mobiele CRM.

voordelen van mobiel crm

De mobiele telefoon heeft vrijwel iedere medewerker al, dus waarom deze dan niet benutten om zakelijke processen, zoals het proces van CRM, efficiënter in te richten? En efficiënter inrichten, dát levert kostenvoordeel op.

Real time informatie

Het voordeel van always on is dat je met een mobiel CRM altijd en overal beschikking hebt tot alle klantgegevens. Van offertes en mailverkeer tot aan bestelhistorie en betaalgeschiedenis. Je loopt dus met toegang tot een mobiel CRM volledig up-to-date je afspraak in; zelfs als een collega een kwartier daarvoor nog contact heeft gehad met de klant. Geen heen en weer gebel om de laatste zaken met backoffice af te stemmen, geen bestanden opzoeken in de cloud, geen mailarchieven doorbladeren. Dankzij de onderlinge connectiviteit biedt het mobiele CRM immers real time informatie en dat ook nog eens vanaf één locatie op je device: namelijk in je mobiele CRM systeem.

Alerts via mobiel CRM

De behoefte aan real time informatie geldt niet alleen voor de vertegenwoordigers of technici op de weg. Het hogere management kan via een mobiel CRM ook alerts krijgen die het wenselijk acht. Managers kunnen onderweg akkoord geven op contracten die hun salesmanagers willen afsluiten. Ze kunnen on the go managementrapportages, dan wel statistieken, uit het mobiele CRM halen. Altijd gebaseerd op de laatste gegevens. Met deze data blijven ze in control en houden ze grip op de KPI’s die ze voor CRM hadden vastgesteld.

Location based CRM

Handige telefoonfunctionaliteiten geven het mobiele CRM net wat extra’s. De GPS-functie of location based functionaliteiten van een smartphone zorgen ervoor dat salesmanagers of de technische dienst hun ritten slim kunnen plannen. Ook kun je snel zien welke bedrijven in de buurt van je afspraak zijn gevestigd om zo even langs te wippen en het contact warm te houden. Dit kon voorheen ook, maar dan kwam het vooral erop aan of de salesmanager voldoende geografische kennis had en of hij uit zijn hoofd wist welke contacten in de database zaten. Alleen dan kon hij bedenken dat bedrijf X en Y op de route lagen van zijn afspraak bij bedrijf Z. Vergelijk het met Google Maps of andere navigatiesysteem die op de kaart allerlei POI (points of interests) tonen in de buurt van je bestemming.

Afgestemd op mobiel gebruik

Net als ieder ander CRM-systeem is ook het mobiele CRM prima af te stemmen op datgeen wat je van een mobiel CRM verwacht. Zo zullen salesmanagers het systeem weer anders gebruiken dan marketingmedewerkers of de technici. Ook het MT zal via de mobiel andere informatie wensen te ontsluiten dan de medewerkers op de weg. Door per rol rekening te houden met andere wensen en functionaliteiten en van het mobiele CRM maatwerk te maken, wordt deze optimaal benut. Dan zal het gebruik ervan het meest efficiënt zijn.

Kanttekeningen?

Kanttekeningen zijn er altijd. Smartphones worden privé gebruikt en in openbare plaatsen geraadpleegd. Dit vraagt nogal wat van informatiebeveiliging. Een goede CRM-strategie houdt rekening met de privacy van gegevens.

Tags:

Deze site maakt gebruik van cookies voor analytische doeleinden. Door op akkoord te klikken gaat u akkoord met de plaatsing en gebruik van cookies.
Klikt u niet op akkoord, dan worden de cookies gedurende uw bezoek aan deze website geblokkeerd. Meer over ons privacybeleid vindt u hier.