Werken aan relaties

Toekomstbestendige organisatie met CRM

De wereld verandert. Aan de ene kant hebben we met ‘jan-en-alleman’ contact via social media, aan de andere kant hechten we veel meer waarde aan betekenisvolle relaties. Van het een kan het ander komen. CRM serieus nemen, zorgt voor een toekomstbestendige organisatie. Dat geldt voor profit- én non-profitorganisaties.

Klantinzicht met CRM

Het klinkt altijd eenvoudiger dan dat het in de praktijk is: werken aan betekenisvolle relaties. Het kost tijd. Maar juist online biedt de mogelijkheid om laagdrempelig aan relaties te werken. Zo wordt ‘Jan’ ineens een warm contact; misschien zelfs een vriend. En dat wordt steeds belangrijker. CRM - van software tot aan strategie – kan daarbij helpen.

Klantinzicht

Waar het om gaat is dat je de ander, of dat nu een klant, een relatie of een patiënt is, goed kent en weet wat de behoeften zijn: hoe kun je helpen? CRM in combinatie met marketing automation is heel belangrijk bij het onderzoeken, vaststellen en vastleggen van die behoeften. Dit is een essentiële stap waar vaak te makkelijk over wordt gedacht. Wat je als organisatie ook doet, als het niet aansluit op de behoefte van je klant, kun je je afvragen of je wel goed bezig bent.

Geïntegreerde CRM

Natuurlijk wil je graag weten waaraan behoefte is bij de klant, zodat je wellicht nog beter jouw product of dienst kunt verkopen. Maar geïntegreerde CRM werkt ook andersom. Je wilt niet alleen van alles over je klant weten, het zorgt er voor dat je organisatie efficiënter kan werken. Wie naar een overheidsinstantie belt en te maken heeft met meerdere afdelingen, wil niet van het kastje naar de muur worden gestuurd. Het UWV is – of misschien inmiddels was – een dergelijk logge organisatie. De afdeling die er op toezag dat je solliciteerde, stond niet in verbinding met de afdeling die de uitkering verzorgde. En meldde je je ziek, dan ging dat weer via een andere afdeling. Geen geïntegreerde CRM en daardoor veel onduidelijkheid en frustratie voor de klant. 

Persoonlijke communicatie

Kortom, alleen als je een duidelijk beeld hebt van wat je doelgroep wilt en waaraan behoefte is, kun je werken aan een betekenisvolle relatie. Het CRM-systeem ondersteunt hierbij de CRM-strategie. Het stelt een organisatie in staat om de communicatie persoonlijk te maken. Persoonlijke communicatie is overigens niet meer alleen weggelegd voor face-to-face ontmoetingen of telefoongesprekken. Ook online kan een organisatie zorgen voor goede persoonlijke communicatie; communicatie op de persoon toegespitst.

Deze site maakt gebruik van cookies voor analytische doeleinden. Door op akkoord te klikken gaat u akkoord met de plaatsing en gebruik van cookies.
Klikt u niet op akkoord, dan worden de cookies gedurende uw bezoek aan deze website geblokkeerd. Meer over ons privacybeleid vindt u hier.