Sociale Media bieden meerwaarde voor CRM

Het consultancybureau Avanade heeft een breed Europees onderzoek gehouden naar gebruik van sociale media zoals sociale netwerken, blogs, sms en wiki. Deze web 2.0 toepassingen zorgen voor een verbetering van de klantrelaties en hogere verkoopcijfers. Belangrijke struikelblokken bij het gebruik hiervan zijn de acceptatie door het hogere management en de IT-afdelingen. Vooral het hoger management is bang dat de arbeidsproductiviteit van de medewerkers achteruitgaat en de IT-afdelingen maken zich druk over de veiligheid van hun bedrijfsnetwerk.

Zij weten niet of de gebruikte technologieën veilig zijn en hoe zij deze het beste kunnen beveiligen. Bijna 80% van de ondervraagden geeft aan dat het hoger management de reikwijdte van de sociale media  voor hun klanten en werknemers niet goed in kunnen schatten. Wat overigens wel tijd wordt want driekwart van de ondervraagden is ervan overtuigd dat als het beleid ten opzichte van sociale media niet proactief aangepakt wordt deze ongemerkt toch de organisatie binnensluipen.

Het hoger management is er ook van overtuigd dat sociale media een steeds grotere meerwaarde krijgen voor CRM binnen de organisatie 18% van de ondervraagden heeft het gebruik van sociale media al geïntegreerd in de bedrijfscommunicatie. Volgens hen is de arbeidsproductiviteit gestegen en de communicatie tussen de afdelingen verbeterd.

Tags:

Deze site maakt gebruik van cookies voor analytische doeleinden. Door op akkoord te klikken gaat u akkoord met de plaatsing en gebruik van cookies.
Klikt u niet op akkoord, dan worden de cookies gedurende uw bezoek aan deze website geblokkeerd. Meer over ons privacybeleid vindt u hier.