Realtime CRM

Google Analytics is niet de enige die realtime informatie verzamelt en in beeld brengt, ook in de wereld van Customer Relationship Management software duikt het begrip steeds vaker op. Hoe handig is realtime CRM?

realtime crm marketing
Realtime en relevantie

Het begrip realtime CRM wordt vaak in één adem genoemd met realtime marketing. Het realtime aanbieden van relevante content biedt dan ook kansen voor marketeers. Relevantie is een sleutelwoord. Het sociale netwerk Instagram besloot onlangs de newsfeed van de gebruikers aan te passen om zo de meest relevante content een prominente plek in het nieuwsoverzicht te geven. Het begrip relevantie duidt echter niet alleen op content die we leuk vinden, maar ook op welke content we op een bepaald moment leuk vinden. Het is precies die combinatie die adverteren via Google AdWords zo interessant maakt: relevante content op een relevant moment. Het in kaart brengen van de customer journey brengt het proces in kaart en maakt dat voor iedere stap relevante content gemaakt én aangeboden kan worden. Het aanbieden van relevante content kan ook op andere manieren. Zo kan op de pagina contact bijvoorbeeld een pop-up verschijnen met een chatvenster om aan de behoeften van de gebruiker tegemoet te komen.

Relevantie

Realtime biedt kansen op het gebied van relevantie. Het aanbieden van relevante content op een relevant moment biedt meer kans op succes.

Realtime marketing

Het begrip realtime marketing wordt vaak gebruikt in de context van inhalers op social media, maar realtime marketing is meer dan dat. “Realtime marketing is systematische multichannel engagement op basis van aanwezige realtime in zichten en data. Realtime marketing is event driven.” vertelt online marketeer Patrick Petersen. “Marketeers moeten - met alle actuele, snelle en realtime big data die ze hebben - realtime kunnen handelen. Snel en open reageren op trendontwikkelingen en hypes. Social media en contentmarketing hebben veel content en campagnes ‘snackable' gemaakt. Wat nu cool is qua nieuws of hype is over een paar uur minder van waarde. Het ijzer smeden als... het heet is! What's hot and what’s not?

Realtime CRM

Realtime CRM-software kan inzicht geven in verschillende zaken, zoals de pagina op de website die op dat moment door de klant/prospect wordt bezocht, maar vervolgens moet met die kennis nog iets worden gedaan en dat is het meest tricky aspect van realtime CRM. Hoe kan realtime CRM marketeers helpen met het creëren van kansen? Patrick Petersen legt uit: “Door variabelen, zoals aankomende events, realtime consumentengedrag, social media sentiment en contentkalenders gericht op campages, zo goed samen te laten smelten dat de CRM marketeer hier daadwerkelijk een event driven campagne mee kan opstarten. Kort door de bocht versterkt het de relevantie, zoals bij  een persoonlijke aanbieding (= loyalty marketing).” 

 

Tags: ,

Deze site maakt gebruik van cookies voor analytische doeleinden. Door op akkoord te klikken gaat u akkoord met de plaatsing en gebruik van cookies.
Klikt u niet op akkoord, dan worden de cookies gedurende uw bezoek aan deze website geblokkeerd. Meer over ons privacybeleid vindt u hier.