Op klantbezoek

Online CRM: mobiel in de slip

Het online leven wordt een stuk veraangenaamd door toepassingen en apps waardoor je mobiel net zo werkzaam kunt zijn als op kantoor. Office pakketten  zijn vanuit de cloud te benaderen en er kunnen natuurlijk emails verstuurd worden. Voor adressen en telefoonnummers zijn er ook voldoende mogelijkheden op het internet terug te vinden, net als een online agenda. Een routeplanner is verder ook nergens voor nodig want die heb je al op je smartphone staan. 

mobiel werken op snelweg

Mocht je sales-gegevens nodig hebben, bijvoorbeeld de laatste offerte die is uitgebracht, dan laat je die door de verkoop binnendienst naar je mailen, samen met het directe telefoonnummer van de contactpersoon waar je naar toe moet. Die bleek helaas niet in het online telefoonboek te staan en het nummer was buiten gebruik.

Op het industriegebied zie je dat er een te koop bord voor het raam hangt op het adres waar je door je routeplanner naar toe bent gestuurd. Toch maar weer de binnendienst gebeld om het juiste adres op te vragen.

Je kwam ietsjes te laat op je afspraak, maar uiteindelijk naar je eigen gevoel toch een goed gesprek bij de klant gehad en een paar details doorgenomen van de offerte, helaas niet degene die de binnendienst had opgestuurd, maar je bent best goed in improviseren. Het gesprek was overigens ook met de nieuwe sales manager; best jammer, want met die oude kon je goed door een deur. Die tekende vrijwel altijd direct de offerte die je hem voorhield.

Het complete bezoekverslag werk je dezelfde avond of anders de ochtend erop uit en dat mail je vervolgens door naar de verkoop binnendienst. Zo zie je maar weer, dat hele online CRM gedoe is nergens voor nodig, je hebt het virtueel helemaal onder controle.

Toen viel de bom

 Je verliest de klant aan een concurrent en als je er een telefoontje aan waagt hoe dat nu  precies komt, dan blijkt je virtuele controle behoorlijk wat gaten te te vertonen.

Online CRM, wat heb je nodig

Met een online CRM systeem op je smartphone, tablet of laptop moet je alle emails kunnen vinden die aan een relatie gekoppeld staan. Niet alleen die van jezelf, maar ook van je collega’s. Het hele scala op het gebied van sales moet toegankelijk zijn, van omzet tot uitstaande offertes. Verder moet je toegang hebben tot documenten, van PDF tot een Powerpoint-presentatie, die aan een relatie gekoppeld zijn.

De klantgegevens in de CRM-oplossing moeten uiteraard up-to-date zijn. Dit kan via een koppeling met de Kamer van Koophandel gegevens en informatie die door collega’s wordt bijgehouden of uit de social media wordt gehaald. Bijvoorbeeld een sales manager die naar een ander bedrijf vertrokken is of een andere functie heeft gekregen. Als deze informatie bekend is dan wordt dit keurig bijgehouden in het systeem via koppelingen. Je weet nooit of je de persoon nog eens tegenkomt.

online crm

Een telefoontje plegen moet een druk op de knop zijn en een afspraak toevoegen moet vanuit de CRM app geregeld worden. Hierdoor ontlast je de verkoop binnendienst die deze gegevens niet meer voor je hoeven op te zoeken of in te voeren.

Datzelfde geldt voor het bezoekverslag dat je bij wijze van spreken op de parkeerplaats al moet kunnen invoeren. Als de klant dezelfde middag nog belt omdat er haast zit achter de nieuwe offerte, dan kan dit intern, met de meest recente informatie beschikbaar, opgepikt worden. 

De actualiteit van de gegevens zorgt voor een snelle respons en het verschil tussen het verliezen of binnenhalen van een offerte. Met online CRM van Archie is mobiel werken alsof je op kantoor achter je computer zit, met alle informatie binnen handbereik.

Meer weten wat de Online CRM oplossing van Archie allemaal te bieden heeft? Vraag een gratis demo aan.

Tags:

Deze site maakt gebruik van cookies voor analytische doeleinden. Door op akkoord te klikken gaat u akkoord met de plaatsing en gebruik van cookies.
Klikt u niet op akkoord, dan worden de cookies gedurende uw bezoek aan deze website geblokkeerd. Meer over ons privacybeleid vindt u hier.