5x mobiel CRM

Van verwachtingen tot implementatie

In de tijd waarin iedereen online is, waar en wanneer het maar uitkomt, kan een mobiel CRM eigenlijk niet meer ontbreken. Maar voor je tot implementatie hiervan over gaat, is het goed na te gaan wat je verwacht van een mobiel CRM. Deze 5 stappen helpen.

mobiel crm stappenplan

Een mobiel CRM heeft vele voordelen. Dit is waar de organisatie inmiddels van overtuigd is. Nu is het moment aangebroken dat er een strategie en plan van aanpak moet worden opgesteld, waarin aandacht is voor alle verwachtingen, wensen, eisen en mogelijkheden. Dit zorgt voor een betere adoptie van het mobiele CRM en dat maakt de ROI van het systeem groter.

Bepaal de gebruikersgroepen

Een plan van aanpak begint bij het in kaart brengen van de verschillende medewerkers en verschillende rollen die met het mobiele CRM te maken zullen krijgen. CRM gaat de hele organisatie aan, en is allang niet meer alleen een zaak van de salesmanager. Backoffice, klantenservice, marketing, IT, technische dienst en uiteraard directie willen ook aansluiting op het CRM. Alle hebben ze andere wensen en verwachtingen als het gaat om een mobiel CRM. Aan welke informatie en ondersteuning hebben de verschillende afdelingen behoefte? En met welke informatie uit een mobiel CRM is de klantrelatie het beste gediend? Belangrijk om dit in kaart te brengen.

Bepaal doelstellingen

Als alle rollen voor het mobiel CRM in kaart zijn gebracht, kunnen de doelstellingen met betrekking tot het mobiele CRM worden geformuleerd. Dit kunnen per rol andere doelstellingen zijn. Het is goed om hier topdown te werk te gaan, omdat iedere doelstelling altijd een afgeleide is van de overall bedrijfsdoelstelling. De top wil bijvoorbeeld dat het gebruik van mobiel CRM bijdraagt aan bedrijfsdoelstellingen, zoals hogere productiviteit en/of meer omzet. Managers willen controle op processen en resultaten en kijken meer naar afdelingsspecifieke targets. Medewerkers kijken vaak eerder naar zaken als ‘hoe faciliteert het mobiele CRM mijn werk, hoe verlicht het mijn taak, hoe kan ik efficiënter werken?’.

Mobiele CRM strategie

Het in kaart brengen van gebruikersgroepen, hun verwachtingen en de doelstellingen die zij met het mobiele CRM willen behalen, vormen de basis voor de mobiele CRM strategie. Het maakt duidelijk waaraan het mobiele CRM moet bijdragen en dat is van belang voor de technische uitgangspunten van het systeem.

Uitgangspunten technologie

Welke structuur past het beste bij onze processen, hoe gebruiksvriendelijk is het mobiele CRM systeem, welke functionaliteiten zijn van belang en hoe veilig is het mobiele CRM? Allemaal zaken om rekening mee te houden en tot de juiste keuze te komen. Je wilt immers een systeem dat het beste past bij hoe de medewerkers het zullen gaan gebruiken. IT zal in deze fase ongetwijfeld een belangrijke bijdrage kunnen leveren.

Stel het implementatieplan op

Als de keuze is gemaakt, rest alleen nog het implementatieplan. Stel hiervoor een team samen, zodat het niet alleen een zaak van IT is. Maak een planning en verdeel taken en verantwoordelijkheden. Start met het mobiele CRM in een testfase of pilot. Hier kun je toetsen of alles wat je op papier hebt bedacht in de praktijk ook zo uitpakt. Is het team van mening dat het mobiele CRM naar wens functioneert, dan kan de rest van de medewerkers worden getraind. Hierna vindt de uitrol plaats.

Tags:

Deze site maakt gebruik van cookies voor analytische doeleinden. Door op akkoord te klikken gaat u akkoord met de plaatsing en gebruik van cookies.
Klikt u niet op akkoord, dan worden de cookies gedurende uw bezoek aan deze website geblokkeerd. Meer over ons privacybeleid vindt u hier.