Hogere conversies

Meer conversie door o.a. CRM

Het is een gouden combinatie: e-mailmarketing, marketing automation en CRM. Hoe kunnen e-mailmarketing en marketing automation zorgen voor een kostenbesparing en meer conversie?

conversies
Campagnes

Het gebruik van e-mailmarketing kent vele toepassingen, en marketing automation wordt veelvuldig toegepast in verschillende campagnes. Het verzenden van een e-mail met het verzoek om een review na aankoop van een product in een webwinkel is slechts een van de vele voorbeelden. Het spreekt voor zich dat het handmatig verzenden van deze e-mails een helse klus is. Bovendien kan de afdeling marketing beter ingezet worden dan voor het handmatig versturen van e-mails en campagnes. Het inzetten van marketing automation voor deze campagnes levert niet alleen een kostenbesparing op, het automatiseren van het proces zorgt ook voor meer structuur en regelmaat in deze campagnes. Niemand wil een maand na aankoop van een paar sokken nog gevraagd worden naar de ervaringen met de betreffende webwinkel.

Creativiteit

Het inzetten van marketing automation levert naast een kostenbesparing ook meer creativiteit op: de afdeling marketing kan zich concentreren op andere aspecten, zoals het analyseren van data en het optimaliseren van campagnes. Bovendien kan de afdeling marketing zich concentreren op het inzetten van de creativiteit voor het ontwikkelen van andere campagnes en het produceren van content.

Conversie

Het inzetten van marketing automation zorgt niet alleen voor een kostenbesparing en meer structuur in campagnes, maar kan ook prima worden ingezet om de conversie te verhogen. Het grote voordeel van e-mailmarketing, is de data die met elke campagne wordt verzameld.

Conversie verhogen met marketing automation

Laten we nieuwsbrieven met aankondigingen van nieuwe producten als voorbeeld nemen. Webwinkel X verstuurt regelmatig nieuwsbrieven om klanten op de hoogte te brengen van de nieuwste collectie kleding. Zo wordt een e-mail verzonden waarin de herfstcollectie wordt aangekondigd, voorzien van een link naar een landing page, die speciaal voor deze collectie is gemaakt. Het klikken op de link om de nieuwe collectie te bekijken is een signaal dat de ontvanger interesse in de producten heeft. Vervolgens kunnen deze ontvangers met behulp van marketing automation worden bereikt met een e-mail, waarin een korting wordt aangeboden op deze producten. Het inzetten van marketing automation zorgt dat de geïnteresseerde ontvangers (die op de link in de eerste e-mail klikten) een x-aantal dagen/weken later een e-mail met een aanbieding ontvangen. Niet-geïnteresseerde ontvangers van de eerste e-mail (die niet op de link in de eerste e-mail klikten) ontvangen geen e-mail met deze aanbieding. Zo kan de conversie van de tweede e-mail worden geoptimaliseerd.

A/B-testen

Het optimaliseren van conversie met behulp van e-mailmarketing en marketing automation kan niet zonder A/B-testen. Het kan interessant zijn om te onderzoeken in hoeverre de ontvangers, die in eerste instantie geen interesse toonden voor de nieuwe herfstcollectie, geïnteresseerd kunnen worden voor deze producten met een aangeboden korting. Het maximale resultaat kan alleen worden bereikt door het slim inzetten van A/B-testen. Het koppelen van e-mailmarketing aan het CRM-systeem is een andere belangrijke stap in het optimaliseren van e-mailmarketing en marketing automation.

Koppeling met CRM

Het koppelen van een CRM-systeem met de gebruikte software voor e-mailmarketing zorgt voor een goed onderhouden adressenbestand. Het spreekt voor zich dat een hoge bounce rate, door verkeerde/oude e-mailadressen, de score van een e-mailmarketing campagne nadelig beïnvloedt. Het inzetten van marketing automation en e-mailmarketing in combinatie met een koppeling met het CRM-systeem levert dan ook meer conversie op. Nieuwe klanten worden bovendien automatisch aan de adressenbestanden in de e-mailmarketing software toegevoegd, en de open rate en conversie zullen alleen maar stijgen door het gebruik van een up-to-date e-mailadressenbestand.

Deze site maakt gebruik van cookies voor analytische doeleinden. Door op akkoord te klikken gaat u akkoord met de plaatsing en gebruik van cookies.
Klikt u niet op akkoord, dan worden de cookies gedurende uw bezoek aan deze website geblokkeerd. Meer over ons privacybeleid vindt u hier.