maatwerk systeem moeilijkheidsgraad

Laat het CRM-systeem werken

CRM-systemen worden nogal eens als gecompliceerd beschouwd. Dat kan best zo zijn, want een CRM-systeem bestaat uit geavanceerde software. Maar in overleg wordt ieder CRM-pakket maatwerk en met een korte training heeft het systeem al snel geen geheimen meer. Vooraf bedenken wat je met het CRM wilt bereiken, is een eerste vereiste. Op deze wijze haal je het meeste uit je CRM-systeem en werkt het voor jou en niet andersom.

Er komt een moment dat een organisatie niet langer meer met een spreadsheet kan werken om je relatiebeheer in kaart te brengen. Allerlei praktische bezwaren liggen hieraan te grondslag. Natuurlijk kun je filters erop loslaten, diverse gegevens opnemen en documenten delen, maar in een CRM-systeem gaat dat toch zoveel makkelijker. Kortom, er ‘moet’ een CRM-systeem komen dat je werkzaamheden ondersteunt.

Moeilijkheidsgraad bepaal je zelf

Omdat CRM-systemen geavanceerd zijn, worden ze nogal eens ten onrechte als te complex beschouwd. Niets is minder waar. Vergelijk het met autorijden. Eerst bepaal je of je een rijbewijs nodig hebt. Wil je automaat of handgeschakeld rijden? Vervolgens zal iemand je de beginselen moeten bijbrengen, maar als je eenmaal je rijbewijs hebt en kilometers maakt, zul je zien hoe makkelijk het je af gaat. De moeilijkheidsgraad bepaal je zelf. Kies je voor grote afstanden of dichtbij huis? Zoek je drukte van de stad op of liever het rustige platteland?

Maatwerk-pakket

Net als bij je rijbewijs halen, bepaal je ook bij CRM-software wat je nu precies nodig hebt. Wil je alle mogelijke functies in het pakket of heb je aan een aantal functionaliteiten voldoende? Zijn er wellicht koppelingen met andere programma’s noodzakelijk? Houd daarbij ook rekening met mogelijke wensen in de toekomst. Weten wat je wel en niet nodig hebt, zorgt er voor dat het systeem een maatwerk-pakket wordt. Functies waar je geen gebruik van maakt, staan niet ‘hinderlijk’ in de weg om voor verwarring te zorgen. Als de infrastructuur van je CRM-systeem bekend is, volgt een training op maat, zodat je in staat bent alles uit het systeem te halen wat erin zit.

Voor elke actie een plan

Toch is met het maatwerk-systeem en de training op maat de kous nog niet af. Om een CRM optimaal te benutten, zul je per actie moeten bepalen wat je doelstelling is en op wie je je wilt richten. Of je nu aan e-mailmarketing naar koude prospects wilt doen of een verkoop-actie of nieuwsbrief naar bestaande klanten wilt doen. Als je weet wat je wilt doen voor wie en hoe je dat wilt doen met welk resultaat, dan kun je weer aan de juiste knoppen draaien in het CRM-systeem. Het systeem ondersteunt je bij de uitvoering en helpt je na het invoeren van de feedback op je actie de resultaten in beeld te brengen.

Deze site maakt gebruik van cookies voor analytische doeleinden. Door op akkoord te klikken gaat u akkoord met de plaatsing en gebruik van cookies.
Klikt u niet op akkoord, dan worden de cookies gedurende uw bezoek aan deze website geblokkeerd. Meer over ons privacybeleid vindt u hier.