Succes met CRM

Hoe een CRM-systeem bedrijven helpt

Het gebruik van een CRM-systeem kan helpen de relaties met klanten te behouden én verbeteren. Hoe kan het gebruik van CRM bedrijven nog meer helpen? Hier volgen een aantal manieren om het CRM-systeem in te zetten voor betere klantrelaties en meer succes met (online) marketing.

CRM helpt relaties met klanten te behouden en te verbeteren.
Het verbeteren van de klantrelatie door kennis van de doelgroep

Het CRM-systeem kan organisaties helpen de doelgroep beter te leren kennen. Juist door de koppeling van de CRM-software met bijvoorbeeld software voor e-mail marketing kan een compleet beeld van de doelgroep worden geschetst.

Social CRM: de doelgroep bereiken

Het social media-landschap is groot. Het bereiken van de klant en de potentiële klant is daardoor nog niet zo eenvoudig. Social CRM geeft inzicht in de social media-kanalen die door de klant worden gebruikt. Grote kans dat de potentiële klant ook via deze kanalen bereikt kan worden. Het gebruik van een CRM-systeem en social CRM verbetert dus de inzet van social media. Zeker in combinatie met het verbeteren van de opgestelde buyer persona’s.

Het verbeteren van de buyer persona’s

Het schetsen van een helder en accuraat beeld van de doelgroep zorgt ook dat de opgestelde buyer persona’s kunnen worden verbeterd. Buyer persona’s worden in de wereld van marketing o.a. gebruikt voor het opstellen van campagne’s en het creëren van content. Het verbeteren van het opgestelde buyer persona, aan de hand van de gegevens uit het CRM-systeem, zorgt dus indirect voor een verbetering van de gecreëerde content en de marketing campagnes.

Het verbeteren van de klantenservice

Niets vervelender dan bellen met een organisatie en alles uit te moeten leggen aan de betreffende medewerker van de klantenservice. Klanten verwachten dat organisaties hun data dusdanig beheren dat dit in hun voordeel is. Het CRM-systeem slaat alle gegevens op én maakt deze bereikbaar voor de verschillende medewerkers binnen de organisatie.

Het verbeteren van e-mail marketing campagnes

Content is king, maar niet zonder relevantie. Het aantal afmeldingen op nieuwsbrieven zorgt dat de impact van de verzonden campagnes steeds opnieuw afneemt. Het aantal personen dat wordt bereikt zal steeds minder worden zonder nieuwe aanmeldingen. Gebrek aan relevantie en een te hoge frequentie van de nieuwsbrieven worden vaak genoemd als reden om op de knop ‘afmelden’ te klikken. Het CRM-systeem helpt met het verbeteren van de buyer persona’s en zorgt voor meer kennis van de doelgroep en de interesses en problemen van de doelgroep; zo kan de relevantie van de e-mail marketing campagnes worden verbeterd. Het maken van segmenten op basis van de gegevens in het CRM-systeem zorgt voor meer relevantie. De e-mail marketing-software kan antwoord geven op vragen over de ideale frequentie voor het verzenden van de nieuwsbrieven, het beste verzend-moment en de content die de meeste clicks genereert. Google Analytics biedt inzicht in de content op de landing page en hoe goed deze content presteert. Content die gemaakt kan worden op basis van de kennis van de doelgroep en de verbeterde buyer persona’s.

Offline marketing

Het CRM-systeem biedt meer inzicht in de doelgroep en de wensen en behoeften van de klant. Zo kan de offline marketing ook worden verbeterd met behulp van een CRM-systeem.

Deze site maakt gebruik van cookies voor analytische doeleinden. Door op akkoord te klikken gaat u akkoord met de plaatsing en gebruik van cookies.
Klikt u niet op akkoord, dan worden de cookies gedurende uw bezoek aan deze website geblokkeerd. Meer over ons privacybeleid vindt u hier.