CRM vervuiling

Het gevaar van vervuiling CRM

Een CRM-systeem is natuurlijk een ideaal hulpmiddel. De hele organisatie kan er van alles in bijhouden. Tegelijk schuilt hier ook het gevaar in. In tijden van big data beschikken we over steeds meer mogelijkheden om gegevens op te slaan. Maar welke data zijn voor jouw organisatie nu echt relevant en belangrijker: nog up-to-date en daardoor bruikbaar?

crm vervuiling

Jaren verstrijken en iedereen in de organisatie ondervindt het gemak van het CRM-systeem dat voor hen werkt. Van secretaresse die een afspraak moet inplannen en customerservice die een klant verder helpt tot de afdeling communicatie die er een nieuwsbrief uit wil doen en de verkoper die een klant uit het verleden weer warm wil maken voor nieuwe aankopen.

Vervuiling door té veel informatie

Welke informatie in het CRM-systeem wordt opgenomen en welke niet, dat is aan iedere organisatie om zelf te bepalen. Er zijn geen richtlijnen voor, behalve dat het de bedrijfsdoelen zou moeten dienen. Tegenwoordig zijn we in staat overal informatie te ontsluiten. Koelkasten die in verbinding staan met WiFi en klanten die we online op de voet kunnen volgen. Bedenk het maar en we kunnen het omzetten in digitale data. Maar let op: voorkom vervuiling van je CRM-systeem door heel goed te bepalen welke data je organisatie verder kan helpen. Dit voorkomt dat je eerst het kaf van het koren moet scheiden.

Vervuiling door verstrijken jaren

Ook bij het benutten van relevante data kunnen er alsnog door het verstrijken van jaren inefficiënties in het systeem sluipen. Houdt iedere medewerker alles nog steeds nauwkeurig bij in het systeem? Of worden snelle telefoongesprekken tijdens het autorijden wel eens vergeten om te registreren? Zorgt de afdeling communicatie voor een update nadat de nieuwsbrief eruit is en verzoeken tot afmeldingen en niet-bestaande adressen binnen komen?

CRM-audit

Een CRM-systeem werkt alleen optimaal als het actueel blijft. Dat gaat verder dan data vastleggen op het moment dat er contact is geweest. Juist de bedrijven waar al lang geen contact mee is geweest, zouden van tijd tot tijd eens gescreend moeten worden. Net als een content-audit, is een CRM-audit geen overbodige luxe. Is de contactpersoon nog werkzaam? Bestaat het bedrijf nog? Is het adres nog juist? Het bijwerken van je databestanden zorgt ervoor dat marketing en sales effectief ingezet kunnen blijven worden en je organisatie als geheel efficiënt blijft werken. Bovendien geeft het je organisatie een professionele, betrouwbare uitstraling, je hebt immers je zaken tip top op orde.

Mocht u meer willen weten over de mogelijkheden om binnen Archie CRM datavervuiling tegen te gaan, neem dan contact op via: 0299-411800,  email: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.  of schrijf u in voor een gratis webinar.

Deze site maakt gebruik van cookies voor analytische doeleinden. Door op akkoord te klikken gaat u akkoord met de plaatsing en gebruik van cookies.
Klikt u niet op akkoord, dan worden de cookies gedurende uw bezoek aan deze website geblokkeerd. Meer over ons privacybeleid vindt u hier.