Het verkoopplan

Gericht sales genereren met een verkoopplan

Een verkoopplan kan goed helpen bij het genereren van sales. Nadenken over te bereiken doelen en de aanpak daarvan, is van belang om gefocust aan de slag te gaan.

verkoopplan

Plannen als boekwerken zijn niet meer van deze tijd. Wat wel van deze tijd is, is een kort krachtig frame waarin uiteengezet wordt wat het meest ideale toekomstscenario is en via welke stappen je daartoe komt.

Einddoel en subdoelen

Wat is dat stipje aan de horizon dat in de meest ideale situatie wordt bereikt? Wat wil je bijvoorbeeld als verkoopafdeling over drie jaar hebben gerealiseerd? Hoe weet je dat dit doel hebt bereikt, hoe meet je het?

Wat zijn vervolgens tussenliggende doelen per jaar? Zorg voor een meetbaar doel: een omzetstijging van 30%, zoveel offerte-aanvragen per maand, zoveel klantbezoeken per week. Als het meetbaar is, kun je goed vinger aan de pols halen. Blijkt 10 klantbezoeken per week niet realistisch of komen er 20 offerte-aanvragen in plaats van de gewenste 50 offerte-aanvragen per maand binnen? Meten geeft je het voordeel dat je kunt bijsturen. Kun je zaken aanpassen of intensiveren of is de doelstelling te hoog gegrepen geweest?

Stappen

Wat zijn de stappen die je moet zetten? Om meer omzet te realiseren, zul je meer uit bestaande klanten willen halen en meer nieuwe klantbezoeken willen doen. Om meer klantbezoeken te doen, zul je meer offerte-aanvragen willen hebben. Wat zijn zaken die je moet aanpakken? Is de website conversiegericht genoeg? Levert je CRM-systeem de juiste input om aan te sluiten? Is het team voldoende getraind om aan upselling en crossselling te doen, hoe zijn de acquisitievaardigheden? Krijg je voldoende budget vanuit het MT om stappen te kunnen maken of is interne lobby de allereerste stap om te nemen?

Tijdspad

Afhankelijk van de stappen, kunnen je een tijdspad bepalen. Wat is realistisch? Als het team eerst getraind moet worden, de website moeten worden aangepast en campagnes worden gestart, wanneer mag je dan verwachten dat het aantal offerte-aanvragen en klantbezoeken toeneemt? Wanneer wil je welk subdoel hebben gerealiseerd?

Denk na over obstakels

Wat zijn mogelijke obstakels om te pareren? Wed je op één paard of ligt er een plan B klaar? Het kan zijn dat bestaande klanten uitgeput zijn, het vinden van nieuwe doelgroepen lastig blijkt of dat een productlancering flopt.

Tags:

Deze site maakt gebruik van cookies voor analytische doeleinden. Door op akkoord te klikken gaat u akkoord met de plaatsing en gebruik van cookies.
Klikt u niet op akkoord, dan worden de cookies gedurende uw bezoek aan deze website geblokkeerd. Meer over ons privacybeleid vindt u hier.