ERP is geen CRM

ERP (Enterprise Resource Planning) is een handig systeem, maar het is geen CRM. Hebben bedrijven nog wel behoefte aan een CRM nu ook ERP-pakketten steeds vaker een CRM-module aanbieden? Het antwoord is: JA. Een ERP-systeem wordt voor totaal andere processen gebruikt dan een CRM-systeem.

erp geen crm

Het ERP-systeem is gemaakt als een Enterprise Resource Planning en geselecteerd op basis van de specifieke wensen en eisen die de organisatie aan het ERP-systeem stelt. Het uitbreiden van het bestaande ERP met een aanvullende CRM-module is echter niet zo logisch.

Het verhaal van de auto en de tractor

Het is vaak een keuze die wordt geboren uit gemak en die wordt onderbouwd met uitspraken, zoals “we hebben immers ook andere producten van deze leverancier”. Het risico bestaat dat de aanvullende CRM-module helemaal niet aan de wensen en eisen kan voldoen. Het wordt mooi uitgelegd met een verhaal over een auto en een tractor. Het is handig om als boer een tractor te hebben, maar een gewone auto voor het doen van de boodschappen is daarmee geen overbodige luxe geworden.

ERP vs. CRM

Het belangrijkste verschil tussen een ERP en een CRM is het doel. Het CRM-systeem dient voor relatiebeheer: Customer Relationship Management. Het ERP-systeem wordt o.a. gebruikt voor financiële processen. Het CRM-systeem is dan ook volledig gericht op relatiebeheer en beschikt over aanvullende hulpmiddelen en integraties met bijvoorbeeld e-mail marketing-software etc. Het ERP is ook gericht op een ander proces: de financiële en logistieke afhandeling van orders en betalingen. Het CRM-systeem richt zich op het proces voor (leads) én na deze order (after-sales en relatiebeheer).

Het voordeel van het scheiden CRM en ERP

Het belangrijkste voordeel van het scheiden van het CRM-systeem en de ERP is dat beide systemen (leverancier-onafhankelijk) gekozen kunnen worden op basis van het opgestelde ‘pakket van eisen’. Het kiezen voor een all-in-one-oplossing van één leverancier brengt het risico op schadelijke compromissen met zich mee. Het gevaar bestaat dus dat zowel het ERP-systeem als het CRM-systeem niet optimaal ingezet kunnen worden voor hun eigen doelen.

Tags: ,

Deze site maakt gebruik van cookies voor analytische doeleinden. Door op akkoord te klikken gaat u akkoord met de plaatsing en gebruik van cookies.
Klikt u niet op akkoord, dan worden de cookies gedurende uw bezoek aan deze website geblokkeerd. Meer over ons privacybeleid vindt u hier.