Efficiënt mailen

Koppeling CRM en nieuwsbrief: wel zo efficiënt

Als je een nieuwsbrief wilt versturen, win je een zee aan tijd als er een koppeling is tussen het e-mail programma en de CRM-software. Bovendien – en dat is een veel belangrijker argument – stelt CRM je in staat goed te segmenteren. Denk aan een nieuwsbrief over CRM-features voor commerciële bedrijven die naar non-profits wordt verzonden. Niet handig. Daarom voorziet Archie in een koppeling met Spotler (voorheen MailPlus), wel zo efficiënt.

CRM is motor voor persoonlijke communicatie
Handmatig e-mailadressen invoeren ten behoeve van een mailing klinkt misschien als het stenen tijdperk, maar toch zijn er nog genoeg bedrijven waar e-mailings op zichzelf staan; los van het CRM. Zonde. Het is niet alleen tijdrovend, maar vaak ook nog eens erg inefficiënt.

Voorbeeldcase: wel CRM maar niet toegankelijk

Een webredacteur bij een bouwbedrijf wilde een nieuwsbrief met een belangrijke mededeling eruit doen. Via de site en collega’s had ze een aantal e-mailadressen ontvangen en de financiële administratie had een lijst in excel opgeleverd. Alle adressen werden in het e-mailprogramma geplaatst en de mailing werd verstuurd. Naderhand bleek dat veel relaties niets hadden ontvangen. Hoe dat kon? De medewerkers hadden geen goed overzicht van de e-mailadressen van hun eigen relaties, laat staan dat dit overzicht er centraal was. Toch bleek er achteraf wel een CRM-systeem in de organisatie te zijn. Deze was echter voor een enkele medewerker toegankelijk uit angst dat iedereen er ‘maar wat in zou doen’. Het koste wat het kost schoonhouden van het systeem, leidt er in dit geval toe dat er ook niet wordt geprofiteerd van de mogelijkheden en voordelen van het crm-systeem. Sterker nog, het maakt de organisatie inefficiënter. Het opzetten van een nieuwsbrief bleek voor deze organisatie een tijdrovende zaak, terwijl nog steeds niet iedere relatie de nieuwsbrief ontving. En dat leidde weer tot ontevredenheid bij diverse klanten.

Het goede nieuws: Archie koppeling met Spotler

Gelukkig kan het ook anders, béter. Archie voorziet namelijk wél in een koppeling met e-mail software: die van Spotler. In Archie beheert iedere medewerker, dan wel afdeling, zijn eigen contacten, waardoor de gegevens altijd up-to-date zijn. Op servicepagina’s van Spotler kunnen nieuwsbriefabonnees op hun beurt zelf gegevens aanpassen. Dankzij de koppeling met Archie worden deze wijzigingen automatisch in het Archie CRM doorgevoerd. Om bovenstaande redenen en om te kunnen segmenteren maak je voor iedere nieuwsbrief die je wilt versturen in Archie een nieuw mailbestand aan. Zo weet je zeker dat je met een geactualiseerd bestand voor je mailing werkt. Is de nieuwsbief eenmaal verstuurd, dan worden afmeldingen en bounces automatisch in het CRM-systeem verwerkt, zodat mede dankzij de nieuwsbrief je CRM-systeem mooi schoon blijft. En last but nog least: je voldoet direct aan de Nederlandse wetgeving op gebied van opt-in/opt-out, want ongewenst relaties benaderen is er niet meer bij als men in het CRM-systeem is afgemeld.

CRM is motor voor persoonlijke communicatie

Mark van den Berg, commercieel manager bij Spotler, legde in een eerder verschenen artikel van Archie al uit: “In een B2B-omgeving is een CRM-systeem de motor voor persoonlijke communicatie. Het CRM kan dan ook veel meer dan alleen het vastleggen van NAW-gegevens en gespreksverslagen. Ook clicks in e-mail marketingcampagnes kunnen in het CRM-systeem worden geregistreerd door de integratie van Spotler met Archie CRM. Het klik-gedrag van een klant kan een behoefte aanduiden. Heeft de klant net een ingewikkeld product gekocht en geklikt op een link met algemene productinformatie over dit product? Het kan een signaal zijn dat de klant op zoek is naar meer informatie en dat is nuttige informatie voor de accountmanager.”

Deze site maakt gebruik van cookies voor analytische doeleinden. Door op akkoord te klikken gaat u akkoord met de plaatsing en gebruik van cookies.
Klikt u niet op akkoord, dan worden de cookies gedurende uw bezoek aan deze website geblokkeerd. Meer over ons privacybeleid vindt u hier.