Marketing automation

E-mail marketing optimaliseren met workflows en triggers

E-mail marketing is razend populair en dat is niet voor niets. Het inzetten van e-mail om potentiële klanten te bereiken levert zowel B2B als B2C een positieve ROI (return on investment) op. Het maximaliseren van de ROI en het optimaliseren van de klantbeleving kan o.a. met behulp van marketing automation en workflows.

e mail marketing workflows and triggers
Statistieken

Het ontbreekt zeker niet aan statistieken op het gebied van e-mail marketing. Het segmenteren van adressenbestanden en versturen van event driven e-mails heeft een enorme impact op de ROI, maar hoe kunnen workflows en triggers voor meer resultaat zorgen? Hoe kunnen we campagnes automatiseren en optimaliseren?

77% van de ROI komt uit gesegmenteerde, getargette of event driven e-mail (Direct Marketing Association UK "National client email survey 2014″).

Strategie

Het verzenden van een simpele e-mail campagne kan heel goed voor een positieve return on investment zorgen, maar door het slim inzetten van marketing automation, workflows en triggers kunnen marketeers nog meer uit e-mail marketing halen.

Workflows en triggers

Wat zijn workflows en triggers? Een Workflow is niets meer dan een stroomschema dat wordt gebruikt om te bepalen wat de volgende stappen zijn. Triggers zijn de gebeurtenissen die een bepaald proces activeren, zoals het versturen van een reminder.

1. Start met de customer journey

Hoe wordt iemand klant? Welke stappen nemen potentiële kopers voordat ze een product kopen? Het in kaart brengen van de customer journey is een eerste stap voor het bepalen van de informatiebehoefte, in de verschillende stadia van de klantreis. Het einde van die reis is overigens niet per definitie de aankoop van een product. Wat te denken van het vragen om feedback na aankoop? Het sturen van een kortingsvoucher die geldig is op een volgende aankoop?

2. Vertaal de customer journey naar workflows

Het verkennen van de mogelijkheden van workflows en triggers is een prima eerste keus, maar nu is het zaak om de customer journey te vertalen naar workflows. Bepaal voor de verschillende doelgroepen welke content past in de verschillende fasen van de customer journey. Creëer workflows voor verschillende campagnes en doelgroepen op basis van de customer journey.

3. Bepaal workflows en triggers

Verkopers weten precies welke signalen een teken zijn dat een potentiële klant interesse heeft in een bepaald product. Het stellen van vragen (behoefte aan meer informatie) over het product laat interesse zien. Net als het klikken op een link in een e-mail. Verkopers zullen de vragen niet alleen beantwoorden met informatie, maar ook met een mooi aanbod. Het instellen van een trigger biedt marketeers de kans om een aanbod te doen aan wie interesse in het product heeft laten zien. Net als de verkoper in de winkel.

Voorbeeld:
Bedrijf X verkoopt diverse producten, zoals schoenen en shirts. Op 13 februari wordt een e-mail verzonden aan bestaande klanten om de new arrivals te presenteren. Per productgroep (schoenen etc.) is een kort stuk tekst met een call-to-action in de e-mail opgenomen. Zo worden de trends op het gebied van bijvoorbeeld schoenen kort besproken en wordt de ontvanger met een call-to-action verwezen naar de pagina www.bedrijfX.nl/new-arrivals/schoenen. Op basis van deze links wordt een workflow in de software voor e-mailmarketing aangemaakt. Het klikken op de link naar www.bedrijfX.nl/new-arrivals/schoenen is de trigger die een workflow activeert en zorgt dat twee weken later een e-mail met een aanbieding op het gebied van schoenen wordt verzonden aan iedereen die op deze link heeft geklikt.

Het instellen van een workflow kost niet veel moeite en kan in de meeste programma’s voor e-mailmarketing met een aantal simpele klikken worden ingesteld.

4. Testen

Het bepalen van een aantal verschillende segmenten en het instellen van workflows en triggers is een prima stap in het maximaliseren van de return on investment en het optimaliseren van de klantbeleving. Het testen van de verschillende workflows en triggers zorgt voor aanvullende inzichten. Test steeds met slechts één variabele.

Deze site maakt gebruik van cookies voor analytische doeleinden. Door op akkoord te klikken gaat u akkoord met de plaatsing en gebruik van cookies.
Klikt u niet op akkoord, dan worden de cookies gedurende uw bezoek aan deze website geblokkeerd. Meer over ons privacybeleid vindt u hier.