CRM E-mail marketing

De kracht van e-mailmarketing en CRM

Archie CRM kent een integratie met de e-mail marketingsoftware Spotler (voorheen MailPlus). Mark van den Berg is commercieel manager van Spotler, en hij gaat dieper in op de gecombineerde kracht van e-mail marketing en CRM. Volgens hem is e-mail marketing een krachtig operationeel-tactisch middel.

e mail marketing crm
B2B: marketing automation is in opkomst

Mark van den Berg: “Het automatiseren van marketing en bepaalde marketing- en communicatieprocessen is ook in de wereld van B2B in opkomst. Logisch, want zeker in de wereld van B2B is (e-mail) marketing een krachtig en effectief marketinginstrument voor customer journeys of je leadmanagement proces. Nu geloof ik niet dat je alles maar moet gaan automatiseren. Technieken en hulpmiddelen moeten persoonlijke en klantgerichte communicatie ondersteunen en dat kan met marketing automation software, maar zeker ook door e-mail marketing in je CRM-systeem te integreren.”

Het CRM-systeem: de motor voor persoonlijke communicatie

“E-mail marketing is een krachtig operationeel-tactisch middel, maar een standalone e-mail marketing-programma zal altijd minder krachtig zijn dan een integratie met het CRM-systeem. In een B2B-omgeving is een CRM-systeem de motor voor persoonlijke communicatie. Het CRM kan dan ook veel meer dan alleen het vastleggen van NAW-gegevens en gespreksverslagen. Ook clicks in e-mail marketingcampagnes kunnen in het CRM-systeem worden geregistreerd door de integratie van Spotler met Archie CRM. Het klik-gedrag van een klant kan een behoefte aanduiden. Heeft de klant net een ingewikkeld product gekocht en geklikt op een link met algemene productinformatie over dit product? Het kan een signaal zijn dat de klant op zoek is naar meer informatie en dat is nuttige informatie voor de accountmanager. Het CRM-systeem (en de integratie met e-mail marketing) vormen zo de motor voor persoonlijke communicatie, gericht op de behoeften van de klant.” legt Mark uit. “Archie CRM is één van de meest veelzijdige koppelingen met Spotler die er is en dus kunnen ook campagne-triggers worden opgeslagen in het CRM-systeem.”

“Je moet triggers faciliteren, niet automatiseren.”

“Je moet triggers faciliteren, niet automatiseren. Het volledig automatiseren van triggers en flows in e-mail marketing kan heel slecht uitpakken. Laten we nog even terug gaan naar de klant die na aankoop op een link met algemene productinformatie heeft geklikt, die willen we toch niet volledig geautomatiseerd een aanbieding voor dat product doen in een (geautomatiseerde) e-mail? Je moet goed nadenken over de customer journey.” vult Mark aan.

Nog een voordeel van e-mail-integratie

“Overigens biedt de integratie van e-mail in het CRM-systeem nog een aantal praktische voordelen. Het goed verwerken van de bounces in een campagne zorgt voor een up-to-date CRM-systeem: bel de klant op als een e-mail meerdere keren is gebounced. Het kan een indicatie zijn dat iemand niet meer binnen de organisatie werkt en dan is dat meteen een mooi contactmoment om het CRM van correcte en up-to-date informatie te voorzien.”

“Pas op met klantprofielen!”

“Het maken van klantprofielen is ook een krachtige manier om het CRM in te zetten; aan de hand van het klantprofiel kunnen e-mail marketingcampagnes worden opgesteld. Het risico van de enorme hoeveelheden data die we verzamelen is dat we de klant niet meer de mogelijkheid bieden om ons te verrassen en andersom. Jij bent op vakantie geweest naar de Spaanse zon en vervolgens komen alleen maar e-mails met aanbiedingen voor zonvakanties binnen. Het is niet gezegd dat deze historische gegevens de toekomst kunnen voorspellen. Volgende keer naar de sneeuw? Niemand die dat op basis van de historische data had kunnen voorspellen; dat is dus een gemiste kans!”

Lees meer over de integratie van Spotler en Archie CRM.

Tags: ,

Deze site maakt gebruik van cookies voor analytische doeleinden. Door op akkoord te klikken gaat u akkoord met de plaatsing en gebruik van cookies.
Klikt u niet op akkoord, dan worden de cookies gedurende uw bezoek aan deze website geblokkeerd. Meer over ons privacybeleid vindt u hier.