Focus op de klant

Customer advantage: focus op de klant

Misschien kennen sommigen nog wel het boek ‘Competitive Advantage’ van Michael Porter, een bestseller. Ongetwijfeld zijn heel veel strategieën uit dit boek nog prima toepasbaar, het is niet voor niets een legendarisch boek. Echter, steeds vaker duikt de term customer advantage op. Betekent dat einde tijdperk voor competitive advantage?

focus op klant

Bij concurrerend voordeel leg je de focus op je concurrent, hoe je die een stap voor kunt zijn. Hoe je hetzelfde kunt bieden tegen een betere prijs of hoe je meer kunt rekenen omdat je een betere kwaliteit kan bieden.

‘Customer advantage is je doel, competitive advantage je resultaat’

Bij focus op de klant ligt de klant aan de basis van je strategie. Het maakt in feite helemaal niet uit wat je concurrent doet. Het gaat erom wat je klant wilt, hoe je het allerbeste aan zijn of haar klantbehoefte kunt voldoen. Het einde van het tijdperk van competitive advantage? Nee zeker niet! Customer advantage is je doel, competitive advantage je resultaat.

Klant geeft bestaansrecht

Nu zijn er veel bedrijven die zeggen dat ze klant centraal stellen, maar is dat in de praktijk daadwerkelijk zo? Het gaat erom dat je die klant écht kent, dat je daadwerkelijk weet wat deze wilt en dat ook pro-actief - en dus niet reactief! - kan aanbieden. Dat is nogal wat. Zoals dat geldt voor je CRM-strategie, zal de hele organisatie ervan doordrongen moeten zijn. Ieder onderdeel levert een bijdrage aan het realiseren van customer advantage. Het is niet een term die je slechts opneemt in wat beleidsstukken, het moet volledig onderdeel van je bedrijfscultuur zijn. Het is iets wat elke medewerker uitademt. Welke naam je het ook geeft - bedrijfscultuur, crm-strategie, bedrijfsdoelstellingen- : de klant is degene die jouw organisatie bestaansrecht geeft.

CRM & marketing automation

Gelukkig zijn er wat systemen die ondersteunen in het proces om de klant centraal stellen. Denk aan CRM-software in combinatie met marketing automation. Deze middelen helpen om continu vinger aan de pols te houden en om realtime klantinzichten te genereren. Die snelheid van realtime informatie is belangrijk, want wat vandaag hip is, is morgen oud. Met andere woorden: resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Continu meten, testen, bijsturen en technologische ontwikkelingen op de voet blijven volgen. Alleen op deze wijze kun je bijhouden wat jouw klant vandaag bezighoudt. Achterover leunen en afwachten is er gewoonweg niet meer bij.

Toegevoegde waarde blijft basis

Angstaanjagend? Misschien wel, maar een schrale troost: de basis van marketing an sich is niet heel veel veranderd. Het is de technologie en hoe deze gebruikt wordt wat het vakgebied zo snel doet veranderen. Maar uiteindelijk ging het er altijd al om hoe je als organisatie het verschil voor anderen kon maken. Welke toegevoegde waarde heb je te bieden? Aan wie? En hoe bereik je die mensen? Blijf daarom ontwikkelingen op de voet volgen en benut de technologie in jouw voordeel.

Tags:

Deze site maakt gebruik van cookies voor analytische doeleinden. Door op akkoord te klikken gaat u akkoord met de plaatsing en gebruik van cookies.
Klikt u niet op akkoord, dan worden de cookies gedurende uw bezoek aan deze website geblokkeerd. Meer over ons privacybeleid vindt u hier.