CRM Systemen

CRM is niets anders dan Customer Relationship Management oftewel het managen van de klantrelatie en het concept bestaat al een tijdje. In de beginperiode ging het nog met ouderwetse klantenkaarten waarop de verkoper alle gegevens had staan die belangrijk waren zoals contactgegevens, de belangrijke contactpersonen binnen de organisatie, het kooppatroon van de klant en de zakelijke connecties. Stuk voor stuk dossiers die meegingen met de verkoper als hij op klantbezoek ging.

crm

Later, toen de computer bedrijfsbreed zijn intrede deed, kon het zijn dat de verkoper een Excel spreadsheetje ging bijhouden of alles in Word documenten intypte. Evenals de klantenkaarten nog steeds niet toegankelijk voor de rest van het bedrijf want de verkoopgegevens waren immers van de verkoper zelf en betekenden ook zijn broodwinning. Als hij die gegevens ging delen dan kon zomaar een andere verkoper met de klant en dus de provisie aan de haal gaan. Een methode die overigens nog in verrassend veel bedrijven opgang doet waar elke afdeling of verkoper zijn eigen systeem heeft om de klanten bij te houden.

Opkomst CRM

Met de opkomst van CRM systemen oftewel de CRM software die de taak van bierviltjes, klantenkaarten en Excel spreadsheets overnam kwam er een doorbraak in het vasthouden van klantinformatie en het beheren van een goede relatie met de klant. De voordelen van CRM werden duidelijk; betere en snellere customer service tegen een lagere prijs en een verbeterde langdurigere relatie met de klant waardoor de loyaliteit stijgt alsmede de verkoop.

CRM Strategie

Dat CRM niet een technologische implementatie is werd al snel duidelijk. CRM is een strategie die bedrijf breed gedragen moet worden en het CRM systeem een onderdeel van is. Om tot een goede keuze van een CRM systeem, de software, te komen zijn er een aantal, algemeen geaccepteerde, selectiecriteria waar rekening mee gehouden moet worden. De zeven belangrijkste zijn hier te vinden.

crm software

Voordelen van CRM systemen

De uiteindelijke voordelen voor de gebruikers van CRM systemen zijn legio:

    1. De informatie wordt, zoals boven beschreven, is niet langer meer het eigendom van een enkel persoon binnen de organisatie maar is voor het hele bedrijf inzichtelijk. Hierdoor kan er sneller actie ondernomen worden en ook proactief gereageerd worden.
    2. Doordat veel informatie toegankelijker is geworden en er vaak met Work Flows gewerkt wordt in CRM systemen zijn de administratieve handelingen veelal tot een minimum beperkt wat zorgt voor een snellere en efficiëntere werkwijze.
    3. De informatie is gecentraliseerd rondom de relatie waardoor het sneller terug te vinden is.
    4. Via analyses en selecties kunnen er verbanden naar boven gebracht worden die anders moeilijk te achterhalen zijn: Accountmanager X verkoopt opeens een stuk minder bij klant Y. Wat kan hier de oorzaak van zijn?
    5. Het 80-20% wordt een stuk duidelijker. Een beperkt aantal klanten, de 20%, zorgt voor de winst. Van de andere klanten, de 80%, is een gedeelte verliesgevend.
    6. De opkomst van social crm dat in de meeste CRM systemen geïntegreerd is. Hierdoor is snel actuele informatie over het bedrijf, producten of contactpersonen via de social media terug te vinden. U blijft op de hoogte van wat er over uw bedrijf en diensten of producten gemeld wordt op de diverse sites en kan daar snel op reageren.

Deze site maakt gebruik van cookies voor analytische doeleinden. Door op akkoord te klikken gaat u akkoord met de plaatsing en gebruik van cookies.
Klikt u niet op akkoord, dan worden de cookies gedurende uw bezoek aan deze website geblokkeerd. Meer over ons privacybeleid vindt u hier.