CRM en social media

CRM speelveld veranderd door social media

Social media hebben het marketingspeelveld behoorlijk veranderd de afgelopen jaren. Een logisch gevolg is dat ook CRM mee verandert. Social media zijn immers een wezenlijk onderdeel geworden van de manier waarop bedrijven in contact staan met klanten.

CRM social media

Social media hebben voor customer relationship management zowel kansen als uitdagingen opgeleverd. Meer dan 60% van de social media gebruikers staat in contact met bedrijven en merken via social kanalen.

Reageren op 500 miljoen tweets

Aan de ene kant zijn social media voor organisaties waardevolle kanalen om rechtstreeks met klanten in contact te staan. Tegelijk is dat de uitdaging. Klanten verwachten direct reactie en dat vraagt nogal wat van diezelfde bedrijven. Zeker als je je bedenkt dat we met elkaar 500 miljoen Tweets per dag de wereld in helpen. Filter daar maar eens alle Tweets uit die jouw organisatie aan gaan. Webcare is niet voor niets een specialiteit op zich geworden.

Via social een snelle reactie

1 op de 4 Twitter- en Facebookgebruikers verwachten naar aanleiding van hun klacht op social media binnen een uur een reactie van een organisatie. Een goed CRM-systeem is hierop ingesteld en gekoppeld aan de diverse socialmediakanalen, chatfuncties en messenger apps. Zo worden interacties snel en adequaat getracked en opgevolgd en wordt relevante informatie die via deze weg over de klant wordt vergaard direct in het CRM-systeem bijgewerkt.

Niet sales georiënteerd

Het gaat erom dat een CRM-tool niet puur en alleen sales georiënteerd is. Als de focus ligt op faciliteren en de klantbeleving verhogen door excellente service en op maat gemaakte aanbiedingen, dan is verkoop daar het positieve resultaat van en niet zozeer een doelstelling op zich. 

 

crm speelveld veranderd social media

Deze site maakt gebruik van cookies voor analytische doeleinden. Door op akkoord te klikken gaat u akkoord met de plaatsing en gebruik van cookies.
Klikt u niet op akkoord, dan worden de cookies gedurende uw bezoek aan deze website geblokkeerd. Meer over ons privacybeleid vindt u hier.