CRM, relatiebeheer en marketing

CRM-systemen zijn er in de basis om het verkoopproces te ondersteunen en met name relatiebeheer te faciliteren. Maar relatiebeheer heeft met de komst van internet en het veranderende aankoopgedrag van consumenten, zowel B2C als B2B, een geheel andere betekenis gekregen. Wat nu?

crm

Wie tegenwoordig op zoek is naar een dienst of product, oriënteert zich online. Daarbij checken we reviewsites en informeren we bij bekenden naar ervaringen met deze producten en diensten. Als het mogelijk is schaffen we het product zelfs direct online aan, zonder dat er ook maar enig persoonlijk contact met een verkoper is geweest. Relatiebeheer anno 2014 lijkt totaal anders dan relatiebeheer in 2000.

Van verkopen naar faciliteren

Met alle technologische ontwikkelingen en het veranderende consumentengedrag is er een verschuiving is van keiharde sales naar marketing. Van verkopen naar lead generation en het faciliteren van consumenten. Social selling is de orde van de dag. Zorg dat potentiele consumenten de juiste informatie over je product of dienst snel vinden en zorg dat deze informatie duidelijk is. Wees toegankelijk en maak het hen zo makkelijk mogelijk om jouw product of dienst aan te schaffen. Geef klanten vervolgens ook achteraf de bevestiging en het vertrouwen dat ze de juiste keuze hebben gemaakt.

CRM en MAP

In deze tijd van ‘the social internet’ zullen marketing en sales nauw moeten samenwerken, voor zover ze dat niet al deden. Marketing verzamelt daarbij gegevens over de consument in de verschillende fases van de customer journey en verkoop haakt in op het moment dat de verkoop zo goed als zeker kan worden gesloten en koppelt vervolgens eventuele klantfeedback weer terug aan marketing.

De juiste data

Dankzij het sociale internet kunnen marketeers oneindig veel data verzamelen over (potentiële) consumenten en hun behoeften. De data is zelfs veelal gepersonaliseerd en stellen ons in staat op het juiste level aan te haken bij die consumenten. De data die uit marketing automation systemen (MAPs) voortvloeien zijn dus zeer waardevol voor het relatiebeheer. Bijvoorbeeld interacties op het internet die door MAPs zijn vastgesteld, geven de verkoper informatie over wie op de website is geweest of een van je social media kanalen en welke content ze interessant vonden. Als verkoper kun je daar op inspelen en je voordeel mee doen. Vervolgens is het weer aan de verkoper om feedback terug te koppelen aan marketing, zodat toekomstige inspanningen nog weer beter kunnen worden afgestemd op klantbehoeften.

Daar waar Marketing automation platforms het aankoopproces ondersteunen, zijn CRM-systemen nog steeds onmisbaar voor een effectief verkoopproces en klantgerichte relatiebeheer. Beide systemen vullen elkaar aan en zijn van groot belang om de bedrijfsdoelstellingen te kunnen realiseren.

Meer weten over hoe Archie CRM uw organisatie kan ondersteunen in uw relatiebeheer en de juiste koppeling tussen marketing informatie en CRM-systemen? Neem gerust Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. met ons op! 

Deze site maakt gebruik van cookies voor analytische doeleinden. Door op akkoord te klikken gaat u akkoord met de plaatsing en gebruik van cookies.
Klikt u niet op akkoord, dan worden de cookies gedurende uw bezoek aan deze website geblokkeerd. Meer over ons privacybeleid vindt u hier.