CRM om goed te doen

Een CRM -tool is het perfecte middel om diverse soorten data te verzamelen en te analyseren. Die data hoeven niet alleen commerciële doeleinden te dienen. Data kunnen ook worden gebruikt ten gunste van de maatschappij. Echter het ontbreekt non-profits, zoals NGO's en de publieke sector, vaak aan de middelen en expertise om goed om goed met alle data om te gaan. Dit stelt Gartner Denver

NGO

In de publieke sector en NGO’s is de missie gericht op ‘goed doen’. Dataverzameling, de analyse hiervan en het gebruik van data zitten niet in die missie ingesloten waardoor de aandacht er niet naar uit gaat. Veelal is dit het gevolg van beperkte financiële middelen en gebrek aan expertise op dit vlak.

Data inzetten volgens AVG

De onlangs aangescherpte privacyregels helpen eveneens niet, meent Gartner. Veel non-profits doen liever alleen het strikt noodzakelijke met data om maar vooral niet in de fout ermee te kunnen gaan. Zeker dit laatste is zonde, omdat veel CRM-aanbieders veel informatie en ondersteuning kunnen geven bij het voldoen aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming. Zo heeft Archie Europe als enige een tool ontwikkeld om te zorgen dat CRM data in Archie voldoet aan de GDPR/AVG wet.

Samenwerken om data te benutten

Gartner geeft aanbevelingen mee waar for-profits en non-profits elkaar kunnen versterken. Sommige commerciële bedrijven zijn er op gericht om speciaal voor non-profits gebruiksvriendelijke CRM-tools te ontwikkelen die aansluiten bij de missie. Neem bijvoorbeeld de Archie 'non-profit' CRM software Non-profits doen er goed aan te beginnen met een zoektocht naar de juiste data-tools.

Vrijwillige dataprofessionals

Een andere optie die Gartner aandraagt, is die van het werven van gratis middelen. Steeds meer private ondernemingen willen namelijk ook graag ‘goed doen’. Daarbij zoeken ze vaak een authentiek goed doel dat bij hen past om hun tijd en expertise beschikbaar te stellen. Een data-analist met tijd over, een groep medewerkers van een technisch bedrijf dat zich ontfermt over een specifiek dataproject, een tool die gesponsord of geschonken wordt. Commerciële bedrijven denken vaak graag mee in hoe ze non-profits kunnen helpen in de professionaliseringsslag. In een wereld die draait op data, is het ook - vooral! - voor non-profits een must om hier in mee te gaan. Hun missie voor een mooiere wereld komt ons uiteindelijk allemaal ten goede.

Tags: , ,

Deze site maakt gebruik van cookies voor analytische doeleinden. Door op akkoord te klikken gaat u akkoord met de plaatsing en gebruik van cookies.
Klikt u niet op akkoord, dan worden de cookies gedurende uw bezoek aan deze website geblokkeerd. Meer over ons privacybeleid vindt u hier.