CRM, niet meer optioneel?

De vraag of je echt een CRM nodig hebt wordt bijna binnen elk bedrijf gesteld. Onderzoek laat nu zien dat een goed werkende CRM oplossing belangrijker is dan ooit. 

crm

CRM

CRM is diep verweven binnen de organisaties die er mee werken. Steeds meer worden belangrijke zakelijke beslissingen genomen met  ondersteuning van de data uit het CRM systeem. Volgens Reo Song, CRM en business intelligence expert en assistent professor marketing van de Kansas State Universiteit, is er een verandering merkbaar in de zakenwereld. Beslissingen worden niet alleen meer genomen aan de hand van opinies en adviezen; data en data analyse spelen een steeds belangrijkere rol.

Gespecialiseerde bedrijven analyseren klantdata waaronder demografische informatie, aankoopgeschiedenis, of het gaat om een online of offline aankoop en de betaalwijze: is het gewoon cash afgerekend of via een debet of credit card. Ook belangrijk, is de aankoop aan de hand van een reclame of promotionele actie gedaan.

Beslissingen zullen nooit alleen aan de hand van bulkgegevens gemaakt worden volgens de CRM-deskundige, intuïtie en zakelijke "wijsheid" blijven een leidende rol spelen. De data analyse zorgt dat er een "betere" beslissing gemaakt kan worden. Deze manier van besluitvorming is allang niet alleen maar op zakelijk gebied van toepassing; van sport tot aan politiek wordt er van "big data" gebruik gemaakt.

Volgens Song is de rol van managers die uitsluitend handelen op ingevingen en gevoel aan het afnemen. Die worden vervangen door analisten die grote hoeveelheden data op de juiste wijze kunnen interpreteren.

De voordelen van CRM

De data uit de CRM-systemen kan op meerdere manieren gebruikt worden waaronder de mogelijkheid om specifieke aanbiedingen te doen aan verschillende klanten of heel gerichte marketingcampagnes aan te sturen. Met CRM kan er bijvoorbeeld, door analyse van het koopgedrag, bepaald worden of klanten met reclame benaderd worden en hoe dit plaatsvindt. Worden de uitingen via de normale post verstuurd of wordt er van email marketing gebruik gemaakt. Op deze manier wordt het ROI een stuk interessanter voor bedrijven want de doelgerichte campagnes kunnen voor een aangename stijging zorgen.

Meer over het onderzoek van Reo Song is hier te vinden.

Deze site maakt gebruik van cookies voor analytische doeleinden. Door op akkoord te klikken gaat u akkoord met de plaatsing en gebruik van cookies.
Klikt u niet op akkoord, dan worden de cookies gedurende uw bezoek aan deze website geblokkeerd. Meer over ons privacybeleid vindt u hier.