CRM is belangrijk

CRM is belangrijk als een bedrijf waarde hecht aan klantloyaliteit en wil dat de opbrengst en winst hoger komen te liggen. Het is een bedrijfsstrategie waarbij de klant centraal staat. De CRM software zorgt ervoor dat alle informatie over de klant, van diverse afdelingen binnen het bedrijf, wordt samengevoegd en er een totaalplaatje uit tevoorschijn komt. Dit kan om informatie gaan van de afdeling Customer Service tot aan de afdeling Sales.

CRM

Door deze centralisatie van de gegevens kunnen snel beslissingen genomen worden als het gaat om sales, marketing of communicatie met de klant. Dat verhoogt de productiviteit en door middel van analyses zie je direct waar de groei- en verbeterpunten, zitten zodat daar efficiënt op ingespeeld kan worden.

CRM zorgt ervoor dat de werkprocessen gestroomlijnd worden en de communicatie, niet alleen met de klant maar ook bijvoorbeeld met leveranciers, effectiever verloopt.

Bedenk eerst wat CRM voor jou kan betekenen

Bij CRM is het belangrijk dat de doelen duidelijk zijn en het voortgangsproces inzichtelijk is gemaakt. Anders wordt er geïnvesteerd in een CRM implementatie die op voorhand al gedoemd is te mislukken. Het kan ook geen kwaad om een quickscan uit te voeren om te kijken of CRM haalbaar en een toevoeging is voor het bedrijf. De software kan mooi staan te stralen op het bureaublad, maar als er niet of op de verkeerde manier mee gewerkt wordt is het geld over de brug smijten.

Stel de klant centraal door hem te volgen

CRM software is een tool die het niveau van kaartenbak overstijgt als de bedrijfsstrategie goed toegepast wordt en het klantbelang centraal staat. Het is belangrijk dat de medewerkers klantgericht zijn en ervoor zorgen dat de klantdata actueel wordt gehouden. Feitelijk ligt de kennis van de organisatie dan vast in de CRM-database.

Met het CRM-systeem wordt de klant gevolgd, van het eerste contactmoment tot de offerte, de bestelling en de nazorg als het product of de dienst geleverd is. Het is voor iedereen binnen het bedrijf mogelijk om te kijken in welke fase van de klantreis de relatie zit. De gegevens zijn automatisch bijgewerkt en na de verkoop kan je eenvoudig zien of er nog mogelijkheden zijn om het account van de klant groter te maken.

Met CRM kun je de klant gericht informeren

Tegenwoordig zijn klanten beter geïnformeerd, waardoor bij de aanschaf van producten of diensten een betere afweging wordt gemaakt. Op voorhand wordt er al gezocht op het internet, de forums en de sociale media naar bruikbare informatie. De klant komt dan ook vaak goed beslagen ten ijs. Door middel van het CRM-systeem is het eenvoudiger om de klant als individu te benaderen en niet als doelgroep.

Een verbetering van de Customer Service

Doordat de klant gevolgd wordt en diverse informatiekanalen aangeboord zijn, verbetert de effectiviteit van de afdeling Customer Service aanzienlijk. Met een druk op de knop is alle informatie overzichtelijk terug te vinden en kan een klant sneller geholpen worden. Vooral als het om klachten gaat is het belangrijk dat de klant niet van het kastje naar de muur gestuurd wordt. Dat is precies waar de CRM-bedrijfsstrategie om de hoek komt kijken. Het is snel inzichtelijk wat het probleem is en hoe de afhandeling verloopt.

Maar het is niet alleen effectiever bij klachten en problemen. Als de klant op zoek is naar meerwaarde of in de markt is voor extra aankopen, dan kan hier snel en adequaat op ingespeeld worden. Dit komt mede door de feedback die sneller doorgevoerd wordt. Door de centralisatie van de gegevens hoeft er niet in verschillende programma’s of office-bestanden gekeken te worden om de juiste informatie boven tafel te halen.

CRM software overal toegankelijk

Met de meeste CRM software, ook die van Archie CRM, is het mogelijk overal te werken waar een internetaansluiting aanwezig is. Nog even op de smartphone nakijken of er nog toevoegingen zijn op de klantkaart, als je voor de deur van de klant staat. Of eenvoudig thuis inloggen op het systeem en aan het werk gaan. Doordat je met elk apparaat vanaf elke plek kan werken, verbetert niet alleen de effectiviteit, ook de samenwerking gaat soepeler.

Door middel van koppelingen met bijvoorbeeld de website of de backoffice en natuurlijk e-mail kan er nog meer functionaliteit aan het CRM systeem worden toegevoegd.

CRM in de Cloud bespaart kosten

Doordat het CRM-systeem vanuit de cloud werkt, kan er op de kosten bespaard worden. Er hoeft geen nieuwe hardware aangeschaft te worden en de software hoeft niet specifiek op het eigen netwerk geïmplementeerd te worden. Het systeem is schaalbaar, de software-updates worden automatisch geïnstalleerd en het is sneller inzetbaar dan een systeem dat op het eigen netwerk geïnstalleerd staat.

CRM is dus belangrijk

Dit is een opsomming van de mogelijkheden van een goed CRM bedrijfssysteem en een goed volbrachte CRM software implementatie. Niet alleen kunnen de diverse informatiekanalen beter ingezet worden, er kan ook meer mee gedaan worden. Ook als het om een individuele benadering gaat. Het heeft een meerwaarde voor de klant als er ingezet kan worden op de specifieke wensen in plaats van een nieuwsbrief met content waar ze niet op zitten te wachten. De relaties van een bedrijf kunnen beter benaderd worden omdat men binnen het bedrijf beter op de hoogte is van de situatie. Kortom, de klant staat centraal.

Deze site maakt gebruik van cookies voor analytische doeleinden. Door op akkoord te klikken gaat u akkoord met de plaatsing en gebruik van cookies.
Klikt u niet op akkoord, dan worden de cookies gedurende uw bezoek aan deze website geblokkeerd. Meer over ons privacybeleid vindt u hier.