CRM in de agrarische sector

Uit onderzoek van CRM partners is gebleken dat 68% van de Nederlandse boeren het delen van bedrijfsgegevens als belangrijkste voordeel van CRM ziet. Hierbij moet gedacht worden aan het informatie aangaande het aantal hectare, de hoeveelheid vee of het materiaal dat de boer in zijn of haar bezit heeft.

CRM in de agrarische sector

Voor het onderzoek werden 300 agrarische ondernemers aan de tand gevoeld. Een opmerkelijke uitkomst uit het onderzoek is dat andere voordelen van CRM zoals betere onderlinge samenwerking, proactiviteit en benchmark niet of nauwelijks als een voordeel gezien wordt.

De nadelen worden wel iets duidelijker gezien en dat is voornamelijk de angst voor het verkeerd gebruik van informatie. Het verliezen van privacy staat op de eerste plaats bij de boeren gevolgd door de angst dat de informatie in verkeerde handen terechtkomt en en het kwijtraken van de controle in de relatie tot de leverancier komt op de derde plaats terecht.

Herman Bodewes van CRM partners laat weten dat het unieke aan de agrarische sector is dat alle partijen in de keten afhankelijk zijn van de boer. De marktomstandigheden waarmee de boeren te maken hebben hebben dan ook direct effect op de totale agrarische sector. Om een optimalisatieslag te maken is onderlinge samenwerking dan ook van groot belang. Een belangrijk onderdeel van die samenwerking is het delen van informatie in de gehele keten. Volgens Bodewes kunnen leveranciers door het delen van informatie en persoonlijk contact ervoor zorgen dat boeren zich verder committeren aan de keten en meer gaan besteden in de keten als geheel.

Tags:

Deze site maakt gebruik van cookies voor analytische doeleinden. Door op akkoord te klikken gaat u akkoord met de plaatsing en gebruik van cookies.
Klikt u niet op akkoord, dan worden de cookies gedurende uw bezoek aan deze website geblokkeerd. Meer over ons privacybeleid vindt u hier.