CRM implementatie

Rondom de implementatie van CRM komt nogal wat kijken. Het is geen kwestie van een "softwarepakketje" kopen en op de server installeren. Het blijkt dat veel crm implentatietrajecten mislukken waarbij de oorzaak vaak gezocht kan worden in de organisatorische zaken die met de implementatie gemoeid zijn.

CRM Visie

Een bedrijfsbrede invoering van een CRM visie en software valt duidelijk in de categorie "verandertraject". Iets dat niet bij elke werknemer in de goede aarde valt. Het blijkt nog steeds zo te zijn dat 20% van de medewerkers ronduit tegen elke verandering is, 60% elke dag gewoon zijn ding doet en 20% mogelijkheden ziet in nieuwe initiatieven. 

CRM

Het is duidelijk dat de groep hakken-in-het-zand een probleem vormt bij verandertrajecten. Om ervoor te zorgen dat een crm implementatie tot een goed einde komt is het belangrijk in een vroeg stadium alle medewerkers via bijvoorbeeld kerngroepen bij het traject te betrekken. Een duidelijke communicatie waarbij de mens centraal staat is de basis.

Succes

Duidelijke afspraken over de inzet van het CRM-systeem en de motivatie en discipline van de medewerkers zorgen ervoor dat dat een organisatie met behulp van goede CRM software succes kan behalen in het echt relationeel maken van informatie- en bedrijfsprocessen.

Op de rode loper van CRM

Hans Koenhen van CRM Consultants gaat in het artikel "op de rode loper van CRM" uitgebreid in op de implementatie van CRM als visie en software. Als case voor operationele CRM wordt de inzet van Archie CRM software in een praktijkgeval neergezet via een uitgebreide tijdslijn.

Een aanrader voor iedereen die zicht met Customer Relationship Management bezighoudt.

Tags:

Deze site maakt gebruik van cookies voor analytische doeleinden. Door op akkoord te klikken gaat u akkoord met de plaatsing en gebruik van cookies.
Klikt u niet op akkoord, dan worden de cookies gedurende uw bezoek aan deze website geblokkeerd. Meer over ons privacybeleid vindt u hier.