Vier CRM definities

CRM: het begrip en de verschillende definities

Het begrip Customer Relationship Management is een begrip dat verschillende definities kent. Het wordt niet alleen gebruikt voor het aanduiden van de software, die voor het managen van relaties wordt gebruikt, maar ook voor Customer Relationship Management als strategie. Sommigen zien het begrip als een hulpmiddel en een slimme truc van de afdelingen marketing en sales. Laten we de verschillende visies eens onder de loep nemen.

crm definities
Customer Relationship Management is software

Customer Relationship Management en CRM worden ook vaak gebruikt om de software aan te duiden, hoewel het misschien handiger is om voor de software het begrip CRM-software te gebruiken.

Customer Relationship Management is een strategie

Customer Relationship Management is meer dan alleen software. CRM is een strategisch middel en misschien kunnen we wel zo ver gaan dat CRM een strategie is: een manier om te zorgen dat de klant en de wensen van de klant centraal staan voor de organisatie.

Customer Relationship Management is het DNA van de organisatie

Het inzetten van software en een strategie met een sterke focus op de klantrelatie zijn slechts twee definities van het begrip CRM. Sommige organisaties geloven dat CRM in het DNA van de organisatie zit. Zonder een klantgericht element in het DNA van de organisatie wordt de inzet van CRM en CRM-software niet meer dan een slimme truc, die geen stand zal houden. Zeker niet in een wereld vol sociale media, die klanten in staat stellen om de ervaringen met de organisatie te delen. Het klantgerichte en sociale aspect van de organisatie moeten echt en oprecht zijn om in deze online wereld stand te kunnen houden. En de strategie en de software zijn niet meer dan de cruciale hulpmiddelen.

Nieuwe definitie van CRM

Het wordt misschien dan ook tijd voor een nieuwe definitie van Customer Relationship Management; een definitie die zowel de software als de strategie en het eigen DNA van de organisaties omvat. Pas dan kunnen organisaties écht klantgericht aan het werk gaan. Het sociale en klantgerichte DNA van de organisatie vormt dan de basis voor een gedegen strategie en de CRM-software maakt deze uitvoerbaar.

Deze site maakt gebruik van cookies voor analytische doeleinden. Door op akkoord te klikken gaat u akkoord met de plaatsing en gebruik van cookies.
Klikt u niet op akkoord, dan worden de cookies gedurende uw bezoek aan deze website geblokkeerd. Meer over ons privacybeleid vindt u hier.