CRM en privacy

Een CRM-systeem waarin zoveel informatie staat opgeslagen, is dat wel privacygevoelig? Dat bedrijven van alles willen weten over prospects en klanten om hun informatiestroom en dienstenaanbod daarop af te stemmen, lijkt logisch. Maar voelen diezelfde prospects en klanten zich daar wel prettig bij? Zolang je de wetgeving in acht neemt, transparant bent over je bedoelingen en de klant in control laat, is en blijft het CRM-systeem een fatsoenlijk middel om zowel klant als organisatie te dienen.

privacy crm

We ‘leven’ en winkelen online en vrijwel alle apparaten die we gebruiken zijn verbonden met het internet. En voordat we online gaan, hebben we vaak ingestemd met voorwaarden, die we meestal niet eens gelezen hebben. Vaak betekent dit dat we akkoord gaan met het delen van onze gegevens.

Strenge privacywetgeving

Nederland kent (gelukkig) een strenge privacywetgeving. Je mag individuele data niet zomaar verzamelen, laat staan gebruiken. Het mag alleen benut worden in overeenstemming met het doel waarvoor de data zijn aangelegd. Nog belangrijker dan dat is de verplichting om een ieder van wie je als organisatie gegevens wilt gebruiken hier vooraf over te informeren en om toestemming te vragen. Wil deze persoon dat niet, dan ben je verplicht die gegevens op zijn verzoek te verwijderen.

Marketing & sales gek op data

Wat betekent dit voor CRM-systemen? Die zijn er immers op ingericht zoveel mogelijk informatie op te slaan. Zeker door de integratie met marketing automation en tal van andere systemen, waaronder social media, kunnen met steeds meer gemak diverse gegevens worden verzameld. De technische mogelijkheden lijken oneindig. Marketing & sales zijn niet voor niets gek op data. Zoveel mogelijk weten over (potentiële) klanten helpt dat je hen goed kunt helpen. Klant en organisatie hebben beide voordeel. Belangrijk om te weten: uiteindelijk heeft een bedrijf er niets aan om klantgegevens te misbruiken en klanten te benadelen. Echter, het is wel goed dit nadrukkelijk op te nemen in je beleid en in de communicatie naar buiten toe.

Transparantie altijd van belang

Bij een CRM-strategie doet een organisatie er goed aan beleid op te nemen hoe men met data om gaat en dit duidelijk richting prospects en klanten te communiceren. Transparantie is te allen tijde van groot belang. Het begint al met toestemming vragen om het gebruik van gegevens. In het kader van transparantie: je vraagt het nadrukkelijk en stopt het niet weg in de kleine lettertjes van je algemene voorwaarden. Transparantie gaat ook over de reden waarvoor je gegevens verzamelt en hoe je die wilt inzetten. Licht dus duidelijk het waarom en hoe toe. Wees ook heel transparant in hoe iemand kan voorkomen dat je als organisatie zijn gegevens gebruikt. Wil deze persoon het niet, gebruik de gegevens dan ook niet en maak het hem makkelijk dat aan te geven.

 

Deze site maakt gebruik van cookies voor analytische doeleinden. Door op akkoord te klikken gaat u akkoord met de plaatsing en gebruik van cookies.
Klikt u niet op akkoord, dan worden de cookies gedurende uw bezoek aan deze website geblokkeerd. Meer over ons privacybeleid vindt u hier.