Persoonlijke CRM

CRM en gepersonaliseerde content

Gepersonaliseerde content is meer dan iemand bij naam aanspreken. Sterker nog: daar gaat het helemaal niet over. Het maakt Pieter niet uit of je hem bij naam aanspreekt, het maakt hem wel uit of je snapt aan welke informatie hij behoefte heeft. Hij wil relevante content afgestemd op zijn persoonlijke voorkeuren, content die hem verder helpt. Dát is gepersonaliseerde content.

crm gepersonaliseerde content

Met de technologie van tegenwoordig is het steeds eenvoudiger om mensen op maat te bedienen. CRM-systemen en marketing automation slaan voorkeuren op, zodat je de nieuwsbrief of e-mailing hierop kunt aanpassen. Het is zelfs mogelijk om iedere bezoeker een andere homepage van dezelfde website te laten zien. Als je maar weet wat die bezoeker dan zou willen zien. Retargeting is ook een vorm van gepersonaliseerde content. Op basis van iemands surfgedrag, krijgt deze een advertentie op maat.

Persoonlijke website

Je kunt dus één nieuwsbrief naar al je klanten sturen, maar klant A krijgt alleen de teksten over contentstrategie in de nieuwsbrief, terwijl klant B ook de berichten over mobile marketing ontvangt. Of zo krijgt iemand die online naar tenten heeft gezocht op basis van zijn surfgedrag op de site van een kampeerwinkel direct de tentaanbiedingen te zien in plaats van het nieuwste model caravan.

CRM-statistieken

Er zijn verschillende manieren om te achterhalen wat de voorkeuren van prospects en klanten zijn en aan welke informatie men behoefte heeft. De CRM-statistieken geven veel basisinformatie. Zo kan het - afhankelijk van je product of dienstverlening - verstandig zijn verschil te maken tussen mannen en vrouwen. Maar denk ook aan het verschil in informatiebehoefte tussen uitvoerende werknemers, leidinggevenden en topmanagement. Een hr-functionaris kijkt anders naar de toegevoegde waarde van bijvoorbeeld nieuwe software dan een ict-er. Deze (basis)kennis over je klanten is als het goed is al allemaal opgeslagen in je CRM-systeem.

Marketing automation

Met behulp van een CRM-systeem kun je nog veel verder gaan met het ‘finetunen’ van ieder klantprofiel. Diverse tools helpen daarbij en marketing automation is een van die middelen die steeds vaker in combinatie met CRM wordt toegepast. Marketing automation software stelt organisaties in staat zicht te krijgen op het online gedrag van klanten en prospects. Overigens is het wel van belang dat je als organisatie duidelijk en eerlijk bent over de informatie die je verzamelt en met welke doeleinden je dat doet. De privacy van je klanten is een kostbaar goed en wil je niet beschamen.

Vragen staat vrij

Misschien iets minder geavanceerd, maar net zo effectief om te zorgen voor gepersonaliseerde content, is klanten gewoonweg vragen naar hun interesses en deze opslaan in je CRM-systeem. Wie zich aanmeldt voor een nieuwsbrief kan aanvinken in welke onderwerpen men interesse heeft. Een werkwijze die door veel organisaties wordt gebruikt om de online marketing af te stemmen op de persoonlijke informatiebehoefte van de doelgroep.

Technische mogelijkheden onbenut

Het grote voordeel van gepersonaliseerde content is uiteraard dat men krijgt waar men om gevraagd heeft. Dat zou moeten leiden tot een lager afhaakpercentage, loyale klanten en hogere conversie. De technische mogelijkheden zijn er volop, maar in de praktijk wordt deze door het merendeel van de marketeers nog niet ingezet, zo blijkt uit een recente publicatie van eMarketer. Er ligt dus nog een wereld open op dit vlak. 

Tags: ,

Deze site maakt gebruik van cookies voor analytische doeleinden. Door op akkoord te klikken gaat u akkoord met de plaatsing en gebruik van cookies.
Klikt u niet op akkoord, dan worden de cookies gedurende uw bezoek aan deze website geblokkeerd. Meer over ons privacybeleid vindt u hier.