Begrijp je klant

Behavorial marketing

Een van de fundamenten van Customer Relationship Management is het begrijpen van je potentiële klant. Met behavorial marketing kun je deze relatie versterken. Binnen CRM wil je klanten faciliteren en dat kan alleen maar beter als je weet wanneer je waar mee kunt helpen. Betere klantervaringen en meer verkopen zijn hopelijk het resultaat.

behavioral marketing

Behavorial marketing is uiteindelijk ‘gewoon weer’ een term, om een onderdeel binnen de marketing heel specifiek te benoemen. Wie een duidelijke visie op CRM heeft en CRM inzet om klanten oprecht beter te begrijpen, zal al veel zaken oppakken die onder de noemer behavorial marketing vallen.

Inzoomen

Wie behavorial marketing toch eens onder de loep wil nemen, doet er goed aan na te gaan welke activiteiten op dit vlak al worden ondernomen. Waar sta je nu en waar wil je naar toe? De organisatie heeft waarschijnlijk al allerlei koppelingen tussen het CRM, social media en marketing automation om het gedrag van de doelgroep in beeld te brengen. Eigenlijk is de organisatie al volop bezig met behavorial marketing. Maar nu je inzoomt zie je wellicht zaken die je wel al doet, maar beter kunnen.

Data driven

Behavorial marketing is een vorm van data-driven marketing. Je wilt met (big) data inzicht krijgen in het gedrag van (potentiële) klanten. Echter, big data gaat over veel, erg veel data en die data-analyse is een vak apart. De volgende stap om je behavorial marketing, data-driven marketing of gewoonweg je marketing tot een succes te maken is het opleiden of aannemen van een data-analist.

Lang leve het CRM-systeem!

Het lastige aan behavorial marketing is dat je in feite van ieder individu een analyse, een klantprofiel, wilt. Ieder mens is anders en als je op maat wilt bedienen is het nodig ook iedereen als een individu te zien. Lang leve het crm-systeem dat juist bij behavorial marketing te pas komt. Het CRM-systeem is immers ook op het individu gericht. Tegelijk stelt het CRM je in staat met filters weer groepen samen te brengen. Bijvoorbeeld iedereen die een whitepaper heeft gedownload, uitnodigen voor een ronde-tafel-sessie. Of klanten die allemaal min of meer dezelfde vraag over dat product hebben gesteld, kun je uitnodigen voor een productworkshop. Denk aan fabrikanten van keukenapparatuur die kookworkshops geven. Je zorgt voor de juiste techniek om data over gedrag te verzamelen, je analyseert dat gedrag, plaatst dit in het CRM-systeem en legt koppelingen met andere klanten, producten of momenten en je stemt op jouw beurt het organisatiegedrag daar op af. Het resultaat zou een betere klantervaring moeten zijn en dat zou zomaar kunnen leiden tot meer verkopen.

 

Tags: ,

Deze site maakt gebruik van cookies voor analytische doeleinden. Door op akkoord te klikken gaat u akkoord met de plaatsing en gebruik van cookies.
Klikt u niet op akkoord, dan worden de cookies gedurende uw bezoek aan deze website geblokkeerd. Meer over ons privacybeleid vindt u hier.