7 CRM-trends 2017

Zo aan het begin van 2017 is het een mooi moment voor een vooruitblik op 2017 en de trends op het gebied van Customer Relationship Management.

Trends voor 2017 op het gebied van Customer Relationship Management
Trend 1: intuïtieve interface

Het gebruik van het CRM-systeem moet zo logisch zijn dat de leercurve van de gebruiker minimaal is. En dat geldt niet alleen voor de desktop-versie, maar ook voor de mobiele versie.

Trend 2: de grenzen tussen desktop en mobiel vervagen

Het gebruik tussen de desktop-versie en de mobiele versie van het CRM-systeem zal gaan vervagen. Gebruikers zoeken naar een gebruiksvriendelijke en intuïtieve CRM-oplossing, die hen in staat stelt het contact met leads, klanten en andere relaties beter te onderhouden. Het is een logische ontwikkeling: CRM-gebruikers brengen immers de nodige uren op de weg door. Het einde van de dag op kantoor doorbrengen om alle gegevens in het CRM-systeem in te voeren is niet efficiënt én niet gebruiksvriendelijk. Het CRM-systeem moet in de workflow van de gebruiker passen; het vervagen van de grenzen tussen desktop en mobiel maakt dat het gebruik van de software beter geïntegreerd kan worden in de workflow.

Trend 3: real-time data

Real-time data speelt een steeds belangrijkere rol binnen Customer Relationship Management. Gegevens moeten altijd en overal bereikbaar én up-to-date zijn. Het biedt CRM-gebruikers kansen om snel in te spelen op veranderingen en verkoopsignalen.

Trend 4: Artificial Intelligence

Artificial Intelligence in combinatie met real-time data biedt kansen om direct in te spelen op potentiële verkoopsignalen en andere kansen. Artificial Intelligence kan de gebruiker actief helpen door suggesties voor bepaalde acties te doen. Gebruikers krijgen in het CRM-systeem bijvoorbeeld een melding dat een nieuwe klant de online handleiding van een gekochte machine heeft bezocht. Het CRM-systeem kan in de toekomst de suggestie doen om deze nieuwe klant even te bellen om te vragen in hoeverre alles naar wens werkt en helder is. De pro-actieve rol van het CRM-systeem maakt dat Customer Relationship Management nog efficiënter ingezet kan worden.

Trend 5: voorspellende data

Het inspelen op actuele trends is één ding, het anticiperen op trends en ontwikkelingen biedt meerwaarde. Artificial Intelligence en real-time data concentreren zich nog vaak op het hier en nu. AI kan in de toekomst echter ook worden ingezet voor het doen van voorspellingen aan de hand van data. Zeker op het gebied van Customer Relationship Management zal de combinatie van Artificial Intelligence en voorspellende data nog voor grote veranderingen gaan zorgen.

Trend 6 : automatisering

Het automatiseren van bepaalde processen kan voor meer efficiency zorgen. Ook op dit gebied voorspellen de experts grote ontwikkelingen. Artificial Intelligence wordt ook in dit verband genoemd. Chatbots doen hun intrede in de customer service en worden steeds slimmer. Het is niet ondenkbaar dat deze trend zich in 2017 zal voortzetten.

Trend 7: het integreren van self-service

De klant is inmiddels gewend aan online shoppen en het gemak van onbeperkte openingstijden. Het integreren van geavanceerde self-service wordt in dit verband dan ook genoemd als kans. ‘Laat klanten het zelf regelen, op het moment dat zij het willen regelen.’ Het integreren van geavanceerde self-service-opties moet zorgen voor een optimale klantervaring tegen minimale kosten. Chatbots zouden hier een belangrijke bijdrage aan kunnen leveren.

Deze site maakt gebruik van cookies voor analytische doeleinden. Door op akkoord te klikken gaat u akkoord met de plaatsing en gebruik van cookies.
Klikt u niet op akkoord, dan worden de cookies gedurende uw bezoek aan deze website geblokkeerd. Meer over ons privacybeleid vindt u hier.