7 CRM trends

Een nieuw jaar dus tijd dat de experts zich over de toekomst uitlaten met hun trendvoorspellingen, ook op het gebied van CRM. Mobiele CRM, slimme CRM, Social Marketing, Social CRM en integratie zijn een paar van de sleutelwoorden.

7 CRM trends

Om de werknemers overal en altijd toegang geven tot de gegevens, zodat er een snelle interactie met de klant plaatsvindt, gaat mobiele CRM een belangrijke factor worden. De versies worden steeds uitgebreider qua functionaliteit en zijn via een tal van mobiele apparaten te benaderen. Sommige versies zijn beschikbaar in een app voor IOS of Android; andere werken volledig in de browser waardoor ze platform onafhankelijk kunnen functioneren. Het doel is hetzelfde, toegang tot de informatie in het CRM systeem voor bijvoorbeeld verkopers die altijd en overal over de laatste informatie moeten beschikken of de directeur die vanaf zijn smartphone de laatste cijfers wil zien.

CRM

Een andere trend die al voor 2012 en 2013 werd voorspeld is Social CRM. De connectiviteit met sociale netwerken wordt verder geïntensiveerd om ervoor te zorgen dat klanten bijvoorbeeld heel specifiek promotiemateriaal krijgen voorgeschoteld. Social Marketing hangt nauw samen met Social CRM en wordt voornamelijk door hele grote bedrijven ingezet. De voorspelling is dat meer bedrijven zich gaan bezighouden met sociale interactiviteit om hun klanten bij het merk of product te betrekken. 

De hoeveelheid data die in het CRM-systeem opgeslagen wordt steeds groter en kan daardoor onoverzichtelijk worden. Als er geen krachtige, slimme, zoekmethodieken worden toegepast of diepgaande analyses mogelijk zijn raak je al snel het overzicht kwijt. "Big Data" is hier het toverwoord en de CRM-systemen zullen steeds slimmer met de hoeveelheid data omgaan en ervoor zorgen dat de informatie snel benaderbaar is.

Een andere trend die opgemerkt wordt is "Use it or Lose it". Volgens de trendwatchers is de tijd voorbij dat verkopers gedwongen aan een systeem vastzitten. Werkt het niet zoals ze zouden willen dan zou er even snel een app of SAAS oplossing gedownload worden waarmee ze wel op hun eigen manier aan het werk kunnen. Terug naar de tijd dus dat de verkopers alles op een bierviltje bijhielden, de belangrijke papieren in een sigarenkistje werden bewaard en ze in Excel hun eigen bestandjes met belangrijke klanten bijhielden.

Volgens de experts moet er geïnvesteerd worden in een systeem dat voldoet aan de behoeften van het salesteam anders wordt het niet gebruikt.

Meer over de CRM trends is hier te vinden.

Deze site maakt gebruik van cookies voor analytische doeleinden. Door op akkoord te klikken gaat u akkoord met de plaatsing en gebruik van cookies.
Klikt u niet op akkoord, dan worden de cookies gedurende uw bezoek aan deze website geblokkeerd. Meer over ons privacybeleid vindt u hier.