Investeer in CRM

Customer Relationship Management gaat over meer zaken dan de software. Het gaat er om de (potentiële) klant al in een vroeg stadium in kaart te brengen en op maat te bedienen. In de CRM-strategie zijn de visie op CRM en de doelstellingen vastgelegd. De software voor CRM is het middel ter ondersteuning van deze strategie. Het is misschien een investering, maar wel een die het overwegen waard is. Archie zet een paar redenen alvast op een rijtje.

vijf redenen om in crm te investeren

Tegenwoordig gaat vrijwel alles digitaal en online. Wat in print verschijnt en van belang is, wordt ingescand en zo alsnog digitaal opgeslagen. Het managen van datastromen draagt bij aan het succes van organisaties. Het voorkomt bijvoorbeeld dat klanten keer op keer hun verhaal moeten doen als ze binnen een organisatie van het kastje naar de muur worden gestuurd.

Informatie digitaliseren

Een CRM-systeem draagt bij aan het digitaliseren van informatie. Het is wel belangrijk goed vast te stellen aan welke data behoefte is. Zo voorkom je dat het CRM-systeem een vergaarbak wordt en veel geld wordt uitgegeven aan het opslaan van informatie die niet relevant is voor de organisatie.

Samenwerken

Hoe groter en complexer organisaties worden, hoe meer eilandjes er ontstaan. Toch wil de klant daar niets van weten. Die wil gewoon goed geholpen worden. Die klant heeft er geen boodschap aan dat werknemer X helemaal niet weet wie werknemer Y is en wat hij heeft gedaan. Met een CRM-systeem hoef je elkaar niet te kennen om te weten wat je als collega’s voor één en dezelfde klant hebt gedaan. Een CRM-systeem stelt organisaties in staat efficiënt samen te werken om de klant centraal te stellen.

Segmenteren naar klantbehoefte

Om bestaande klanten betrokken te houden of nieuwe klanten aan te trekken draait het om het bieden van relevante informatie. Afgestemd op hún informatiebehoefte. Met CRM-software kun je segmenteren, waardoor informatie op maat kan worden geboden.

Grotere klanttevredenheid

Reden 1, 2 en 3 - niet van kastje naar de muur gestuurd worden en relevantie informatie ontvangen - leiden op hun beurt weer tot een hogere klanttevredenheid. Hogere klanttevredenheid kan ervoor zorgen dat klanten meer bij je organisatie gaan doen. Het zorgt dat klanten langer aan je organisatie verbonden blijven en zelfs als ambassadeur kunnen gaan optreden.

Meten is weten

Verkopen is mensenwerk en daarbij spelen mensenkennis en buikgevoel een belangrijke rol. Maar aan het einde van de dag wil je - en anders zeker je leidinggevende - cijfers zien. Hoeveel tijd kostte het om een lead te genereren, wanneer werd een lead een deal en wat leverde die deal de organisatie op? CRM-tools voorzien in de mogelijkheid analyses te doen: wat gaat goed en waar is bijsturing nodig? Zo kan een organisatie steeds beter aan ‘forecasting’ doen; bijvoorbeeld: is het op basis van het verleden, reëel om die omzet te verwachten?

 

Tags:

Deze site maakt gebruik van cookies voor analytische doeleinden. Door op akkoord te klikken gaat u akkoord met de plaatsing en gebruik van cookies.
Klikt u niet op akkoord, dan worden de cookies gedurende uw bezoek aan deze website geblokkeerd. Meer over ons privacybeleid vindt u hier.