Tijdens een Recessie bewijst CRM zijn waarde

Het blijkt dat in tijden van recessie de invloed van CRM goed te merken is. Klantbehoud wordt plotseling een heel belangrijke factor om de omzet veilig te stellen maar ook de zoektocht naar nieuwe klanten is van belang omdat de telefoons op de afdeling verkoop een stuk minder enthousiast overgaan.

Tijdens een recessie bewijst CRM zijn waarde

Eén derde van de bedrijven die meegedaan hebben aan een groot onderzoek door SPSS, leverancier van analytische software, geven aan dat klantbehoud belangrijker is dan voorheen. In voorgaande jaren gaf 40 procent van de bedrijven aan dat het binnenhalen van nieuwe klanten zeer belangrijk werd gevonden ten opzichte van 8 procent dit jaar. Dit vindt zijn oorzaak in de huidige economische situatie waarbij het klantverloop groot is en het binnenhalen van nieuwe klanten meer kost dan het behouden en onderhouden van bestaande klanten.

Daarom is het ook niet vreemd dat 68% van de ondervraagden aangeeft serieus met klantfeedback om te gaan. Het verzamelen en analyseren van deze feedback is een belangrijk middel om de klanttevredenheid te verhogen en bestaande klanten te behouden en hier komt CRM om de hoek kijken. Niet alleen in economisch voorspoedige tijden een belangrijke tool om omzet mee te genereren maar ook in tijden van recessie onmisbaar om het meeste uit uw relatie met bestaande klanten te halen.

Klantbehoud belangrijk

Want op het moment dat de woorden klantbehoud en klantfeedback vallen komt u snel tot de kern van relatiemanagement, een proces dat u met Archie CRM tot in de finesse beheert om bijvoorbeeld analyses over bestaande klanten te krijgen: Wat is het orderniveau? Waarom hebben ze ergens anders besteld? Zijn ze nog tevreden? Wanneer zijn er contactmomenten geweest en hoe zijn die verlopen? Over die andere 8 procent, het binnenhalen van nieuwe klanten, hoeft u zich overigens ook niet druk te maken want naast het onderhouden van uw bestaande klantenkring is ArchieCRM een tool die naadloos ingezet kan worden in de zoektocht naar nieuwe omzet.

Tags: ,

Deze site maakt gebruik van cookies voor analytische doeleinden. Door op akkoord te klikken gaat u akkoord met de plaatsing en gebruik van cookies.
Klikt u niet op akkoord, dan worden de cookies gedurende uw bezoek aan deze website geblokkeerd. Meer over ons privacybeleid vindt u hier.