Duurzaam relatiebeheer; doe er je voordeel mee!

In tijden van onpersoonlijke communicatie via chatbots, kopen via webwinkels en tanken bij onbemande bezinestations, is het bieden van persoonlijke aandacht en het onderhouden van duurzame relaties een unique selling point geworden. Archie CRM is ontwikkeld voor het onderhouden van duurzame en betrokken relaties. Bestaat dat nog in tijden van digitalisering?

digitatlisering

Het binnenhalen van klanten en het aangaan van nieuwe relaties is belangrijk voor elke organisatie. Daarna is het vooral belangrijk om die klanten ook daadwerkelijk te behouden. Diverse onderzoeken beweren dat een klant werven vijf keer meer kost dan een klant behouden. Immers, tevreden klanten worden loyale klanten. Bedenk dan ook nog eens dat loyale klanten ambassadeurs kunnen worden en dus aanjager zijn voor het binnenhalen van nieuwe klanten. Het kost daarmee niet alleen minder, het levert ook meer op! Maar hoe houd je klanten tevreden en hoe worden zij ambassadeurs van jouw organisatie?

Kwaliteit als goed begin

Tevredenheid, vertrouwen en respect zijn voorwaarden om klanten te behouden. Dat betekent dat de producten of diensten die zij afnemen voldoen aan de verwachtingen die zij hebben. Klanten willen erop vertrouwen dat je het beste met hen voor hebt. Het begint dus met de kwaliteit die de organisatie biedt, zowel van de producten als de geboden service. De klant het beste willen bieden op alle fronten is een filosofie die in het DNA van iedereen binnen de organisatie moet zitten.

Gedeelde informatie binnen de organisatie

Hoe beter je iemand kent, hoe beter je die persoon kunt helpen. In een CRM-tool zoals Archie CRM kun je een zeer uitgebreid en compleet dossier van je klanten opbouwen. Denk aan gespreksverslagen, verkoop- en service-informatie en in-en uitgaande e-mails die allemaal binnen één platform toegankelijk zijn. Informatie die beschikbaar is voor iedereen binnen de organisatie die (mogelijk) contact heeft met de klant. Stel dat een klant elk jaar in april dezelfde order plaatst. Niet handig als alleen de vaste accountmanager hier inzicht in heeft. Want als de accountmanager de organisatie verlaat, wil je de klant nog steeds hetzelfde gevoel van aandacht geven door te weten wat er speelt in hun organisatie. Met de juiste informatie kun je anticiperen op toekomstige vraag en behoeften. De diverse selectiemogelijkheden en analysetools binnen een CRM systeem dragen daar uiteraard enorm aan bij.

Aandacht makkelijk monitoren

Aandacht is een groot goed. Zeker als je de juiste balans daarin weet te vinden: niet te weinig maar zeker ook niet te veel. Een bijzondere tool van Archie CRM is de Aandachtsmonitor die de diverse contactmomenten in kaart brengt en de waarde daarvan inzichtelijk maakt. Harmen Sikkema van Fortop Automation & Energycontrol werkt veel met deze tool: "Met Archie’s Aandachtsmonitor brengen we in kaart hoeveel contact er is met welke klanten. Je haalt er dingen mee naar boven die anders onzichtbaar blijven, zoals klanten met wie we heel veel bellen en mailen, terwijl ze maar heel weinig omzet bij ons doen. Of, nog kwalijker, hele grote klanten waar we eigenlijk nauwelijks mee communiceren."

Excelleren door aandacht op maat

Door het bieden van kwaliteit en ervoor te zorgen dat je als organisatie beschikt over alle relevante informatie van je klant, kun je aandacht op maat bieden. Die persoonlijke aandacht - die échte gesprekken - leveren niet alleen de klant veel op, het is een wisselwerking. Als organisatie leer je veel over hoe jouw producten en/of dienstverlening worden ervaren en waar verbetering mogelijk is. Daarmee zorgt persoonlijke, laagdrempelige en vooral tweezijdige communicatie ervoor dat je als organisatie steeds meer kunt excelleren. Duurzaam relatiebeheer; doe er je voordeel mee!

Deze site maakt gebruik van cookies voor analytische doeleinden. Door op akkoord te klikken gaat u akkoord met de plaatsing en gebruik van cookies.
Klikt u niet op akkoord, dan worden de cookies gedurende uw bezoek aan deze website geblokkeerd. Meer over ons privacybeleid vindt u hier.