Campagnemanagement met CRM

CRM staat voor Customer Relationship Management. In brede zin is CRM software dus een programma waarmee je de relaties met je klanten beheert. Maar het heeft ook een business intelligence functie. Het betreft namelijk datagestuurde software die ervoor zorgt dat je  klanten kunt segmenteren in doelgroepen, en je in het marketing- of aqcuisitieproces je kunt richten op klantprofielen. Klanten vinden het prettig om als individu benaderd te worden, ook in termen van marketing- en salescommunicatie. Maar voor bedrijven met een grote klantenbasis is het nog weleens een uitdaging klanten met een op maat gemaakte aanpak te benaderen. CRM helpt hierbij.campagnemanagement

Bij het opzetten en uitvoeren van campagnes, zoals van evenementen, klantendagen, kennissessies of productannonceringen, is het van belang dat klantgegevens je inzichten bieden. In het gehele traject is het belangrijk dat je weet welke punten voor jouw klant relevant zijn. Wat de belangen, de salestriggers en de positie in de acquisitiecyclus van je klant zijn, is essentiële informatie en daaromheen kun je een hele campagne organiseren. Alle contactmomenten — van mails tot aan de nieuwsbrief tot aan je contentstrategie — kun je op het klantenprofiel afstemmen.

De software vergt en ondersteunt vier verschillende stadia: het bepalen van doelgroepen (segmentatie), de registratie van de klant of prospect en de informatievergaring over de klant of prospect, het bijhouden van het systeem en het evalueren van het event of de actie (analyse, vaak met enquêtes).

Doelgroepen, registratie en aanvulling

Segmentatie is mogelijk op basis van uiteenlopende gegevens. Een segmentatie op geografische data is bijvoorbeeld een doelgroep aan de hand van een bepaald servicegebied. Als je meerdere klanten uit een bepaalde regio registreert, is van deze klanten één groep maken een zinnige keuze. Vervolgens kun je hun gedrag en gegevens verder analyseren voor een segmentatie op een nog specifieker niveau. Voor zulke informatie kun je interne data gebruiken, maar je kunt ook data en analyses van andere bedrijven kopen.

Bijhouden om scaling mogelijk te maken

De CRM software is geen magische en kant-en-klare oplossing voor alles. Alles valt of staat namelijk met de input van de medewerkers die de data up-to-date moeten houden, of dat nu bij een groot of bij een klein bedrijf is. Het gaat dus niet alleen om het systeem, maar ook om de CRM strategie binnen het bedrijf en in hoeverre deze actief wordt toegepast.

Data vergaren ter controle van de effectiviteit

Na een evenement of kennissessie is het een uitgelezen moment om bezoekers een

enquête in te laten vullen. De klanten zijn dan extra ontvankelijk door het langdurige persoonlijke contact. Ook is het mogelijk ze per mail of telefonisch te benaderen. Met deze methodes krijg je op een goedkope manier waardevolle data waarmee je tegelijkertijd kunt meten of de analyses tot waardevolle inzichten hebben geleid.

Een CRM programma is een uitgelezen tool om het campagnemanagement van een organisatie in goede banen te leiden, mits het op de juiste wijze wordt ingezet. Als de basis goed is, dan kan door middel van segmentatie en informatiegaring een kwalitatieve database opgebouwd worden die voor alle afdelingen van het bedrijf inzetbaar is.

Deze site maakt gebruik van cookies voor analytische doeleinden. Door op akkoord te klikken gaat u akkoord met de plaatsing en gebruik van cookies.
Klikt u niet op akkoord, dan worden de cookies gedurende uw bezoek aan deze website geblokkeerd. Meer over ons privacybeleid vindt u hier.