Integratie CRM en e-mailmarketing: maximaal resultaat

door | dec 17, 2020 | CRM

Verhoog je slagkracht met best-of-breed strategie. Voorbeelden & inspiratie!

Het CRM systeem vormt bij veel organisaties het commerciële hart van de organisatie. Marketing-, sales- en servicemedewerkers gebruiken CRM om grip te krijgen op waardevolle data zoals klant- en prospectinformatie. Er ontstaan mooie synergievoordelen door tools aan elkaar te koppelen. Wat is het voordeel van een koppeling tussen CRM en emailmarketing software?

marketing team overleg email

Welke strategie kies je hierbij?

Een discussie die al zo lang loopt als het bestaan van software; kies je voor een alles-in-één-softwareoplossing of ga je voor best-of-breed-oplossingen die je aan elkaar koppelt?

All-in-one-software

Je kunt proberen om zoveel mogelijk bedrijfsprocessen af te dekken met een alles-in-één softwarepakket. Het voordeel hiervan is dat mensen met een gebruikersomgeving te maken hebben en je één aanspreekpunt hebt voor meerdere software-uitdagingen. Het nadeel is dat je in de meeste gevallen niet beschikt over de allerbeste software voor het specifieke proces dat je probeert te automatiseren. Dat kan je remmen in het behalen van maximale resultaten. Ook kun je het risico lopen op een zogenaamde vendor-lock-in; als je eenmaal werkt met een bepaald platform ben je hier voor nieuwe functionaliteiten ook op aangewezen. Dit kan tot hoge kosten leiden.

Best-of-breed-software

Door uit te gaan van een best-of-breed-architectuur profiteer je van de beste oplossingen in de markt voor verschillende afdelingen en functionaliteiten. Ook wissel je eenvoudiger van softwarepakket als je toe bent aan nieuwe mogelijkheden of uit je jas groeit met de huidige leverancier. De Corona-crisis heeft laten zien hoe belangrijk een flexibel softwarelandschap is om adequaat te kunnen reageren op marktontwikkelingen.

De belangrijkste voorwaarde voor succes

Een best-of-breed-strategie kan alleen goed werken als er goede koppelingen liggen tussen de verschillende systemen. Hiermee voorkom je een wildgroei aan databases en zorg je dat de tools elkaar optimaal aanvullen.

Hoe CRM en e-mailmarketing het beste in elkaar naar boven halen

Door CRM met e-mailsoftware te koppelen ontstaan nieuwe mogelijkheden voor marketing, communicatie, hr en sales. Een van de grootste voordelen: het importeren en exporteren van lijsten is verleden tijd! Daarmee bespaar je tijd, neem je frustraties weg en reduceer je de kans op fouten.

Door te werken vanuit doelgroep segmenten in CRM zorg je voor gerichte marketing-, sales- of interne communicatieboodschappen. De e-mailsoftware zorgt voor goed opgemaakte berichten, de verzendkracht en analysemogelijkheden om maximaal rendement uit campagnes te halen. Omdat data zoals de verzonden berichten en formulierresultaten terug in CRM lopen, verrijk je de database direct voor analyses en toekomstige contactmomenten.

Voorbeelden van CRM en e-mailintegratie in de praktijk

Doelgerichte marktbewerking

Heb jij doelgroepen onderverdeeld in PMC’s (product-marktcombinatie), mini-verticals of regio’s? Het maakt op zich niet uit welke selectiecriteria je hanteert; vrijwel alle velden in jouw CRM database kun je gebruiken om selecties op te baseren. Maak segmenten aan in CRM en zet ze met een druk op de knop door naar de e-mailtool. Verstuur doelgroep specifieke nieuwsbrieven via de e-mailsoftware. Omdat de resultaten worden teruggegeven aan CRM zie je in CRM bij iedere prospect of klant welke marketingcampagnes ze hebben ontvangen.

Formulierresultaten in CRM

Werk jij in campagnes met formulieren om prospectdata te verzamelen? Zet bijvoorbeeld een whitepaper-download in om websitebezoekers te converteren naar leads. E-mailoplossingen zoals Spotler bieden de mogelijkheid om formulieren aan te maken en deze op landingpages of in de eigen website in te zetten. Door deze te koppelen aan CRM kunnen formulierresultaten automatisch in de CRM-software lopen. Na een verificatieslag kan deze data automatisch toegevoegd worden aan de CRM-database. Dit betekent dat je eenvoudig en geautomatiseerd de prospectdatabase uit kunt breiden en bestaande data kunt verrijken.

Marketingkracht voor salesmedewerkers

Ook voor sales professionals biedt de koppeling nieuwe mogelijkheden. Na een verkoopgesprek stuur je met een druk op de knop vanuit het CRM-systeem een uitnodiging voor een (online) event naar de contactpersoon. Uiteraard geheel in stijl met een template in de huisstijl. De uitnodiging wordt automatisch gelogd in CRM zodat jij en jouw collega’s precies kunnen zien wie reeds een uitnodiging heeft ontvangen.

Geïnformeerde en betrokken medewerkers

Het informeren, inspireren en binden van medewerkers is met de toegenomen thuiswerken niet eenvoudig. Goede nieuwsbrieven kunnen daar een belangrijke rol in spelen. Door de CRM-omgeving, met daarin alle personeelsleden, te koppelen aan e-mailtools kunnen hierin grote sprongen gemaakt worden. Maak in CRM een lijst van alle medewerkers van een bepaalde business unit of afdeling en verstuur e-mails met relevante content voor die specifieke groep. Ook hier kun je de velden uit CRM zoals de voornaam of achternaam ontsluiten naar de nieuwsbrief om e-mails persoonlijk te maken. Op deze manier maak je een professionaliseringsslag rondom de interne communicatie en zijn de HR-afdeling en de interne communicatieafdeling verzekerd van een efficiënt communicatieproces in de organisatie.

Tot slot…

Dit waren een aantal voorbeelden en voordelen van de koppeling tussen CRM en e-mailsoftware. De mogelijkheden voor marketing, sales en HR zijn eindeloos. Ook andere afdelingen kunnen hun voordeel hiermee doen. Zo kun je de koppeling ook gebruiken om de berichtgeving rondom service naar een hoger niveau te brengen.

Archie CRM biedt standaard integratie met Spotler en Outlook en een koppeling met Mailchimp. Wil je andere e-mailmarketingtools gebruiken in combinatie met Archie CRM? Informeer dan naar de mogelijkheden.