Hoe kan ik eenvoudig data exporteren?
Via Lijsten is het mogelijk om eenvoudig data te exporteren naar Excel. Via het menu Ga naar, ga je naar lijsten toe en maakt daar een nieuwe lijst aan. Je vult de code in en geeft de lijst een naam die goed te onthouden is. In ons voorbeeld hebben we als code RELFAQEXP gebruikt en als omschrijving Relaties Export. Hierdoor kan de lijst eenvoudig teruggevonden worden als er nog een keer geëxporteerd moet worden.
Als je de lijst hebt aangemaakt klik je op het band icoontje en vervolgens op het werkblad om een relatieband aan te maken. In het eerste dialoogvenster klik je op Details
En vervolgens op Relaties
In het daaropvolgende dialoogvenster klik je op OK
Als de relatieband aangemaakt is klik je je vervolgens op het icoon met de hoofdletter A en klikt in de relatieband.
Je krijgt dan het onderstaande dialoogvenster te zien. Hierin moeten een paar instellingen aangepast worden. Het vinkje bij "Woord automatisch afbreken" en bij "Hoogte automatisch instellen" moet worden weggehaald en bij "Breedte automatisch instellen" moet een vinkje komen te staan.
Daarna klik je op Archie Variabelen en krijg je een lijst te zien met alle velden die in het gedeelte "Relaties" te vinden zijn. We kiezen in ons voorbeeld voor R01, de instellingsnaam.
Als je R01 geklikt hebt, kan je vervolgens op OK klikken.
Op de Relatieband is nu het veld <R01> verschenen.
Zoals in onderstaand voorbeeld te zien is moet de lengte van de velden aangepast worden tot ze net zo groot zijn als de veldnamen. De procedure van het velden toevoegen herhaal je totdat je alle velden hebt staan die je wilt exporteren. Met behulp van de pijltjestoetsen kan je ze netjes naast elkaar zetten. In ons voorbeeld hebben we gekozen voor de variabelen R01 - Instelling naam regel 1, R09 - Plaats huisadres en R07 - Landcode huisadres.
Als je de lijst aan je wensen voldoet sla je hem op en gaat vervolgens naar Bestand, Export.
In het dialoogvenster kies je voor Data. In het daaropvolgende menu kan je aangeven wat je precies wilt exporteren. In ons voorbeeld kiezen we voor Etikettenbestand. Je kan hier ook aangeven dat je het hele Relatiebestand wil exporteren of het Selectiebestand dat je hebt aangemaakt.
Als je op OK geklikt hebt kom je in het dialoogvenster bestand opslaan terecht. Je ziet dat de Code die is meegegeven aan de lijst als bestandsnaam gebruikt wordt.
Als je hier op Opslaan klikt, wordt niet alleen het bestand opgeslagen, maar Excel wordt ook gelijk gestart. In het werkblad staan de geëxporteerde velden keurig in kolommen naast elkaar.
Kan ik Automatisch Lijsten exporteren?
Om gegevens vanuit Archie CRM in een ander softwarepakket te importeren, is het mogelijk om automatisch gegevens via lijsten te exporteren. U maakt hiervoor een scheduled task aan van AeArchie.exe en vult de executable aan met parameters.
archie.exe [gebruikersnaam] [/PASSWORD=] [/reports] [Code van de lijst] [cofq] [rtf of xls of of dos of txt of csv of html]
[gebruikersnaam] - de gebruikersnaam van een geautoriseerde gebruiker
[/PASSWORD=] - de toegangscode van een geautoriseerde gebruiker
[/reports] - geeft aan dat een Lijst moet worden geëxporteerd
[Code van de lijst] - zoekcode van de gewenste Lijst
[c of q] - c voor Contactfile (Relatiebestand) q voor Querie file (Selectiebestand) [rtf of xls of dos of txt of csv of html] - gewenste formaat van het exportbestand
Het bestand wordt opgeslagen in de directory die staat ingesteld onder Beheer Standaards bij de gebruiker die wordt opgegeven in de snelkoppeling.
Voorbeeld:
Archie.exe USER /PASSWORD=mypsw /reports adreslijst q xls
of Archie.exe LV /PASSWORD=123 /reports ALIST q xls
- Wanneer de lijst variabelen bevat van een MPM 1 op n tabblad en Archie dient alleen de geselecteerde MPM-regels te exporteren, dan dient de executable van Archie nog aangevuld te worden met de hoofdletter M.
Voorbeeld:
archie.exe DG /PASSWORD=demo /reports MPMLIJST q xls M
Wanneer de lijst van een selectiebestand moet worden geëxporteerd, dan zou de selectie ook automatisch kunnen worden aangemaakt. Ook hiervoor is een parameter zodat u deze taak in een scheduled task kunt opnemen en deze voor het exporteren van de lijst kunt laten uitvoeren.
archie.exe [gebruikersnaam] [/PASSWORD=] [/queries] [organizations of projects] [code van de selectie]
[/queries] - geeft aan dat een selectie moet worden uitgevoerd
[organizations of projects] - relatie of project selectie|
[code van de selectie] - code/naam zoals deze in Archie bekend is
Voorbeeld:
Archie.exe LV /PASSWORD=123 /queries organizations klantsel
Archie wordt gestart als gebruiker LV met het wachtwoord 123 en voert de selectie KLANTSEL uit.